ATB'en in de natuur; kan dat?
Duizenden mensen rijden wekelijks op stoere ATB-fietsen hun rondjes door de natuur. Daar zijn die fietsen immers voor gemaakt. Maar is de natuur ook gemaakt voor ATB’ers? Moeten boswachters deze fietsliefhebbers wel toelaten in hun gebieden?
In dit artikel uit Natuurbehoud geven boswachter Marcel Dellink, ATB’er André Eijkelkamp en wandelaarster Truus Wijnen hun meningen. We zijn benieuwd wat u vindt.
- Wilt u hierop reageren? Log dan eerst in of maak een Natuurmonumenten account aan.
Geplaatst op 11 november 2011 door jbonte
Ik ben zeer tegen de aanwezigheid van ATB-ers in de nauur. Ik noem ze altijd natuurvernietigers. Ongemerkt vernielen ze planten, insecten, kleine dieren, kikkers en andere amfibieën.
Er bestaan weliswaar speciale paden voor deze vorm van vrije tijds besteding, maar ook voor die paden geldt hetzelfde en vind ik de aanleg van dergelijke paden zonde van de ruimte. Daar kan andere natuur beter zijn plaats vinden dan dat er ruimte gegeven wordt voor een sport die ook op gebaande paden plaats kan vinden.
Geplaatst op 11 november 2011 door carlo van elk
ze veroorzaken te veel vernielingen in de natuur .bij ons in Noordwijk zijn ze er ook en het worden er steeds meer je heb geen rust meer als daar loopt. de vogels en reeen schrikken er van op omdat ze dwars door de rust gebieden gaan. geen ATB'rs in de natuur verbieden. gr carlo van elk
Geplaatst op 11 november 2011 door Marva42
Ben het met boswachter Dellink eens, dat ATB-ers op een eigen route moeten blijven, en niet mengen met wandelaars.
Geplaatst op 11 november 2011 door wolter
ATBers zijn zeker welkom. Op routes die voor ze zijn aangelegd is schade beperkt en stel je de gebieden van NM voor een grotere groep open dan de selecte groep wandelaars.
Geplaatst op 11 november 2011 door thyzz
Een ATB'er is welkom. Een probleem is dat wandelaars zich alleen wanen in natuurgebieden en zich buitensluiten van verkeersgeluiden. Een fietsbel van veraf horen ze niet of twijfelen er aan en ze schrikken van een fietsbel van dichtbij. Ook wordt de reguliere verkeersregel van rechts aanhouden niet altijd nagevolgd bij het horen van een fietsbel. Als de wandelaar zich bewust is van de rechts aanhoud regel en andere weggebruikers zou dat al heel veel irritatie schelen. Ik ben ATB'er en wandelaar.
Geplaatst op 12 november 2011 door tamara18
(lid sinds 1988)
Zo veel mensen, zoveel wensen...
Lezende alle reacties en die in het maandblad, valt het op dat we allemaal een stukje natuur claimen. Of het nu is om te wandelen, hardlopen, ATB, paardrijden enz.
Nederland is dicht bevolkt en de natuur moet gedeeld worden met vele liefhebbers...en daar zit hem de kneep.
Omdat we allemaal een stukje willen hebben, zijn er regels in het leven geroepen, en...Nederlanders en regels dat voegt meestal niet.
Hetgeen André Eijkelkamp schrijft komt voor een ATB in de goede richting, ga rijden op stille momenten, hou je aan de route, rem af bij wandelaars en groet eens.
Zo maar een verhaal? Nee hoor, ik ben een wielrenner (met licentie) en wandelaar en wildobservator....het kan allemaal samen, als je maar enkele zaken naleeft.
Vaak is het een gevoel en onbekendheid voor de bepaalde groepen. Praat eens met elkaar, echt je merkt ineens dat die ATB -er ook van de natuur houdt, of die hardloper ook bepaalde dingen ziet.
Niet direct met het wijzende vingertje...van geen bel...niets te zoeken, stuk maken van natuur etc.
We moeten meer zelf regelen en een stuk tollerantie opbrengen voor welke groep dan ook en accepteren,.... we zijn nu eenmaal niet alleen!
en bedenk, uitwassen heb je altijd, ook buiten de "natuur".
vr.gr
Geplaatst op 12 november 2011 door Bert Boom
Vanouds zijn de paden in de natuur toegankelijk voor wandelaars én fietsers.
De fiets maakt niet meer of minder kapot dan een paar stevige schoenen.
Door de ontwikkeling van de mountainbike kunnen meer mensen van de natuur genieten en ontstaat er meer draagvlak voor. Ook mensen die niet goed kunnen lopen (door bijv. artrose) kunnen zo toch de natuur in!
Wandelaars zouden zich soms ´inschikkelijker´ moeten opstellen en natuur-fietsers moeten hen ´met omhaal´ passeren. Gun ieder toch zijn/haar lol!
Geplaatst op 12 november 2011 door jmmakkus
Het is mijn mening dat ATBers vaak het gevoel hebben dat de natuur van hun is en dat iedereen voor ze moet wijken. Het is helemaal niet erg om in de natuur de fietsers toe te laten, maar alleen als ze rekening houden met alle andere recreanten.
Veel ATBers passen zich aan op het moment dat ze wandelaars tegen komen, maar net zoveel rijden je met veel bombarie van je pad af.
Ik vind het heel irritant om op een, vaak redelijk agressieve, manier tijdens een rustige wadeling, door die ATBers gepasseerd te worden en alleen deze mensen zorgen ervoor dat ik vind dat ATBers de rust in en de natuur verstoren, dus dat ze er daarom niet in thuis horen. Helaas moeten dan de goeden onder de kwaden lijden.
Geplaatst op 12 november 2011 door P@ul de Boer
De bossen zijn van ons allemaal. We mogen er dus allemaal gebruik van maken: ATB-ers en Wandelaars. Uiteraard zullen we rekening met elkaar moeten houden en de regels, die in de natuurgebieden gelden, respecteren
Geplaatst op 12 november 2011 door Kittyguido
JA, maar bij voorkeur gereguleerd en niet in kwetsbare gebieden. Zelf MTB ik al 22 jaar, bij voorkeur op vaste routes. Ik rem altijd voordat ik wandelaars tegenkom en groet ze vriendelijk. Ik heb een bel, maar probeer deze in het bos zo min mogelijk te gebruiken.
Ik heb redelijk goed oog voor dieren (bijv. reëen) en zie ze van verre, ik blijf even wachten, maar maak zeker ook wandelaars er op attent. Ook als ik zwefvuil zie probeer ik het mee te nemen en in een afvalbak te gooien.
De 'onbenullige' banden laten weinig sporen na en in vergelijking met een paard die zijn hoeven uitslaat in galop zelfs nihiel. (ik ben trouwens dol op paarden!!!)
Er zijn aparte ruiterpaden en ik denk dat speciale MTB-routes de oplossing is. Ik wil hier graag voor betalen bij voorkeur met 1 overall toegangspas.
Als we allemaal rekening met elkaar houden blijft het voor iedereen leuk.
Excessen zullen er altijd zijn of het Bikers, ruiters of wandelaars met of zonder kinderen, honden, etc zijn.
Geplaatst op 12 november 2011 door Melissaa
MTB'ers zijn welkom, maar het beste zou zijn om een aantal paden af te sluiten voor fietsers en de rest voor wandelaars, aangezien de meeste wandelaars fietsers asociaal vinden, en andersom ook. Ik roep inderdaad ook altijd omdat wandelaars het nodig vinden om met zijn allen naast elkaar het pad in te nemen. Ik roep altijd sorry en zeg altijd dankuwel, maar vaak krijg ik toch een grote mond terug, terwijl ik veel minder ruimte inneem dan zij. En wandelaars gaan vaker van het pad af dan fietsers dus die maken eerder de natuur stuk, ik zie altijd kinderen van de paden aflopen. Dat moeten ze zelf weten, maar dat fietsers de natuur stuk maken is onzin, ik heb veel respect voor de natuur. Ik snap trouwens sowieso niet dat het voor wandelaars zo'n drama is, ik ga toch ook niet zeuren dat ik elke 3 meter in de remmen moet voor wandelaars?
Nogmaals, aparte paden voor fietsers zou de ideale oplossing zijn, dan gaat zeker 90% van de fietsers niet meer op wandelpaden die eigenlijk verboden zijn voor fietsers, zodat wandelaars echt rustig kunnen wandelen en fietsers lekker kunnen fietsen. In de duinen bij ons (Heemskerk/Wijk aan Zee) zijn tientallen wandelroutes, maar niet 1 fietsroute, en dat vind ik nogal discriminatie.
Geplaatst op 12 november 2011 door hensje
ATB'ers in de natuur kunnen zeer hinderlijk zijn. Natuurlijk moeten we met z'n allen gebuik kunnen maken van ontspannen in de natuur. Voor zover we nog over natuur kunnen spreken in Nederland. Aparte paden aanleggen voor de ATB'er is alleen nog maar méér paden in onze steeds minder wordende natuur. Voor de daarin levende dieren dus helemaal geen optie. Die kunnen door de paden het bos niet meer zien.
Bij ons is het met de ATB'ers al zo erg dat je, vooral op zonnige dagen en op zondagen, je letterlijk van het pad wordt gereden als je wilt genieten van de rust en de natuur. Rust is dan ook ver te zoeken als er continu oprukkende fietsers zich in hoog tempo door het bos begeven, Liefst natuurlijk dwars door het bos. Het fietspad is na enkele malen al saai. Platgereden slangetjes, hagedissen en legio kikkers zijn daarvan de dupe. Bodembroeders hebben ook problemen. De crossende ATB'er heeft hiervan geen notie! De natuur is er voor anderen. Voor hun is het alleen maar crossen. Wat ze kapot rijden is niet hun pakkie an. Jammer, heeeel jammer.
Onze Nederlandse regering is volledig antie-natuur. Heel dom want zonder voldoende natuur en ontspanningsmogelijkheden hierin, kunnen wij mensen het wel vergeten. We moeten het dus doen met wat we nog hebben. Jammer dat veel fietsende gebruikers er zo weinig rekening hiermee houden.
Niet alle ATB'ers gedragen zich zo. Maar opvallend is wel de forse toename in deze "sport" met alle daarbij behorende gedragingen.
Geplaatst op 12 november 2011 door Ronvanrooij
Ik ben fanatiek mtb er en rij veel door het bos op momenten dat er er weinig mensen in het bos zijn , als iedereen een beetje rekening houd met elkaar moet het toch lukken , en mensen die elkaar de lol ,ontspanning en het genieten van de natuur niet gunnen zullen er altijd blijven!
Geplaatst op 12 november 2011 door Keesverheijke
Ik ben fanatiek MTB'er en lid van natuurmonumenten. Ik geniet zeer van de natuur op mijn fiets ook vandaag weer. Al die dode dieren is schromelijk overdreven. Ik MTB alleen op vaste routes en tijdelijk uitgepijlde routes. Mensen moeten wat verdraagzamer zijn vind ik. En by the way of je belt, roept of vriendelijk dag zegt er zijn altijd mensen die zich zichtbaar ergeren aan MTB'ers. Deze mensen mogen wat mij betreft zich ook wel eens op hun gedragingen reflecteren.
Geplaatst op 12 november 2011 door theoosinga
De natuur is er om gebruikt te worden en van te genieten, ook voor ATBers. Wel vind ik dat ATBers iets van een bel op de fiets moeten maken als ze gebruik maken van paden waar ook wandelaars gebruik van maken. Soms rijden ze als gekken je voorbij, de goede uiteraard uitgezonderd. Houdt rekening met elkaar en dat geldt natuurlijk ook voor wandelaars.
Belangrijkste is dat de natuur van ons allen is en zoveel mogelijk opengesteld moet worden. Dat houdt wel in dat we goed omgaan met de natuur en er geen troep achter laten.
Geplaatst op 12 november 2011 door d-527Boer-Fr
ATBers zijn alleen met hun lichamelijke conditie bezig en om zich af te reageren. Ze zijn nogal opgefokt, rijden als Zombies door het bos(beschermde natuur) en hebben vaak nog geen meter zicht, behalve voor alle obstakels; de sfeer, rust en schoonheid van de natuur ontgaat hen. Maak ergens mooie ATB routes, niet in een beschermd natuurgebied, maar in een recreatiegebied, bij een pretpark, sportpark of speeltuin.
Geplaatst op 12 november 2011 door jeannetgroo
Ieder zijn stukje natuur? Inderdaad,. maar wel met regels zoals in veel reacties staat. Als er speciale routes zijn gebruik ze! En wij wandelaars dan ook niet zeuren als ze daar hard, ruw, doordravend enz rijden.
Maar dit kan dus niet als er speciaal op de groene bordjes "vrije wandeling" zelfs is toegevoegd: "geen ATB" zoals bij ons op de Holterberg. Dan dus ook niet met ATB, mountainbike, of andere off-road voertuigen (komen soms zelfs off-road cross motoren tegen).
Ook op andere plekken zal er gezamenlijk de weg of pad gebruikt moeten worden en ook daar zijn mountainbikers geen speciaal ras dat alle regels aan de laars kan lappen. Helaas zijn er die het voor de goed bedoelende rijders verpesten en ik kan de reacties hierover van velen hiervoor dan ook goed begrijpen.
Maar laten we de goed bedoelende ATB-ers die zich aan de regels houden vriendelijk blijven groeten!
Geplaatst op 12 november 2011 door xJochemx
ATBen op een daarvoor bestemde route is ok wat mij betreft.
Daar waar het niet mag, mag het niet! Er moet maar eens gecontroleerd worden... Ik heb vooral ervaring met een stuk bos dat niet van Natuurmonumenten is, maar van Staatsbosbeheer, de Duivelsberg bij Beek Ubbergen. Daar mag niet gefietst worden. Met goede redenen, er groeien veel zeldzame planten vaak dicht langs het pad. Het gebied is heuvelachtig, de paden zijn gevoelig voor erosie. En door de hellingen is fietsen er extra gevaarlijk. Er worden hier mensen aangereden met gebroken sleutelbeen tot gevolg en het kan nog veel erger. Spreek je ze rustig aan als wandelaar, de reactie is op z'n minst dat ze het zelf willen bepalen. Daar zijn ook zeker mensen bij die aangesloten zijn bij een vereniging. Ik heb Staatsbosbeheer er meerdere keren op gewezen, maar die zeggen er niet veel tegen te kunnen doen (er zou met een team 'gekamd' moeten worden. Dat snap ik niet. Als ik, nota bene op een drukke zondagmiddag, het bos in ga kom ik zo fietsers tegen. Ze vinden is dus zeker het probleem niet. Een boswachter hoeft maar even rond te lopen, desnoods in burger. Daar waar gefietst mag worden ga ik liever niet heen.
Kortom: graag gescheiden routes en daar goed op controleren is mijn mening. Vriendelijke groeten, Jochem Kühnen.
Geplaatst op 12 november 2011 door niannian
Ik ben recreatief ATB'er en wandelaar in natuurgebieden en beide moet kunnen !! Als ATB'er dien je respect te hebben voor de natuur en je te houden aan de regels zoals die zijn gesteld, dus niet van de paden af !! Datzelfde geldt voor wandelaars. Helaas zijn er ATB'ers die zich niet aan de regels houden en zijn er wandelaars die denken dat ze het rijk alleen hebben en zich absoluut niet willen open stellen voor andere mensen (lees niet wandelaars). Een beetje respect voor elkaar en voor elkaars hobby zou al veel ergernis schelen. En natuurlijk kan er een bel op je fiets zitten (maar dat geldt op de weg ook voor de wielrenners). Dus laten we aub de ATB-paden in de natuurgebieden behouden. Dit behoedt mensen er ook van om in natuurgebieden te gaan rondcrossen als er geen ATB-paden zijn. Zo is het in een natuurgebied vlak bij mijn woonplaats. Daar is veel vraag naar een ATB-route en juist omdat deze er niet is gaan mensen dwars door het gebied heen crossen. Ik keur het niet goed maar het kan makkelijk worden opgelost !!
Geplaatst op 12 november 2011 door hanspatelski@ho...
Bijna elke zondag ga ik met mijn echtgenote wandelen in de natuur (Zuid Limburg) en bijna elke zondag worden wij geconfronteerd met 'agressieve' fietsers. Het is al vaker voorgekomen dat we opzij moesten springen om niet aangereden te worden. Ze hebben geen bel of maken er geen gebruik van. Die enkele keren dat ik een opmerking kon maken, werd brutaal beantwoord. Wij hebben dus eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met ATB-ers in de natuur. Zij menen dat hun hobby boven die van ons gaat. Laatst kwam ik een ATB-er tegen die achterstevoren op de fiets zat. Dat was natuurlijk zijn kunstje. Echter hij had geen achteruitkijkspiegel op zijn fiets dus fietste hij pardoes tegen een oud vrouwtje op. Toen ik daar een opmerking over maakte zei hij zonder blikken of blozen dat dat vrouwtje maar had moeten uitkijken en ik kreeg een scheldcannonade omdat ik me ermee bemoeid had. Kortom: verbied ATB-ers in natuurgebieden. Ik ken geen sociale ATB-er.
Hans Patelski
Geplaatst op 12 november 2011 door A de Goede
Helemaal eens met Tamara18. (dd. 12 november)
Zelf ben ik nu een mountainbiker na jaren als atleet lange afstanden door natuurgebieden te hebben gelopen als training. Wat je veel merkt is dat "de wandelaar" regelmatig de oudste rechten claimt.
Tijden veranderen, mensen blijven langer fit en het worden er steeds meer die hun heil in de rustige natuur zoeken. Want inderdaad zo'n fiets maakt geen herrie, is dus erg "groen" en laat net zoveel schade achter als de gemiddelde wandelschoen.
Zelf ben ik voorstander van het reguleren zoals bijvoorbeeld in de duinen van Heemskerk wordt gedaan. Dagelijks vanaf zonsopgang tot 10.30 uur zijn daar de meeste paden open voor de fietsers. Na 10.30 uur is het natuurgebied in zijn geheel weer beschikbaar voor de wandelaars.
Je weet dan duidelijk als recreant waar je aan toe bent en het voorkomt bovendien het "wild rijden" wat nu in de hand wordt gewerkt door mountainbikers de toegang te verbieden.
Persoonlijk zou ik het op prijs stellen als meer gebieden de regeling van PWN zouden overnemen.
Succes met het opstellen van een goed beleid waarin iedere recreant zich kan vinden!
Geplaatst op 12 november 2011 door SAMT
Ik ben lid van Natuurmonumenten, donateur van het Wereldnatuurfonds en fanieke MTB-er. Een veel voorkomende combi in het MTB wereldje. Veruit de meesten zijn natuurliefhebbers en zullen dus altijd respect hebben voor alles wat groeit en bloeit. Sinds jaar en dag vinden we het normaal dat er ruiterpaden door natuurgebieden lopen, maar MTB-trails staan ter discussie. Een MTB-er laat echter veel minder achter dan een paard en ruiter. Denk daarbij aan sporen/afdrukken, geuren, geluid en een MTB-er poept een stuk minder in het bos dan een paard! Geeft niet, ik heb niet de indruk dat de natuur daar nu erg onder lijdt, maar als dat kan moet een MTB ook kunnen. (een beetje trail is overigens smaller dan een ruiterpad).
Dat passeren blijft lastig: Bellen in de natuur wil je niet, roepen van afstand ook niet. Als je dat wel doet ben je een luidruchtige verstoorder of een drammer. En of je nu met of zonder aankondiging passeert, mensen schrikken toch vaak en reageren dan ook als zodanig.
Overigens heb ik zelden problemen met wandelaars. Kwestie van manieren aan beide zijden! We hebben tenslotte een gezamenlijke liefhebberij: De natuur!
Geplaatst op 12 november 2011 door FINDES
In de natuur moet je je aanpassen aan de natuur. Dat houd voor mij in dat we ons natuurlijk voortbewegen. Dus geen plaats voor fietsers/ATB'ers.
Leg voor ATB'ers een apart sportgebied aan. Er zijn daar al voorbeelden van.
Geplaatst op 12 november 2011 door boedha55
In natuurgebieden kom je'dacht ik'voor de rust,om even bij te tanken
op adem te komen.
Het spijt me,maar dat wordt je onmogelijk gemaakt ,de snelheden die mountain bikers op de natuurpaden halen is onverantwoord.
Op een bospad is het onmogelijk met deze fietsen te remmen,en zo op tijd te stoppen voor wandelaars.
Sta in het weekend vaak in alle vroegte op om reewild, ijsvogels enz enz te spotten,lukt niet meer,daar komt weer een groep ATB' ers aan met hoge snelheid en schreeuwend dat er een wandelaar in het vizier komt,langrazen!!
Geplaatst op 12 november 2011 door gerard butter
ATB-en in de natuur moet meer toegestaan worden! Zij brengen minder of eigenlijk geen schade toe aan de natuur, in tegenstelling tot ruiter's en wandelaars met honden! Ik denk ook dat er geen mountainbiker een bos brand veroorzaakt zoals in schoorl en de rucphense heide.De respect voor de natuur onder atb 'ers wordt zwaar onderschat. Wij respecteren de natuur maar wij willen er niet uit verjaagd worden.Als de ruimtes beperkt worden voor ATB gaat dat averechts werken en krijg je wild groei, en overbelasting van de nu aangebode beperkte ruimte!
Groet en geniet, van wat de natuur U biedt
Geplaatst op 13 november 2011 door GT
Ik ben voor mountainbikers in de natuur! en beaam het bericht SAMT!
zelf ben ik een fanatiek mountainbike, maar ook natuur liefhebber.
soms ben ik om 6uur te vinden in het bos om van de vogels en het wild te genieten (om te ontspannen) en soms zit ik s middags op de mountainbike om ook te ontspannen (hoe gek het ook klinkt)
het is jammer dat mensen die alleen wandelen mountainbikers zien als monsters die 1 doel hebben namelijk: het bos vernielen.
daar ben ik het absolute niet mee eens! ik vind wel dat een mountainbiker zich wel aan een vaste route moet houden, maar dat moet een wandelaar ook, die op zijn beurt (vind ik persoonlijk) NIET minder vernield dan de beschaafde mtb er
hoe vaak ik afval tegen kom van wandelaars, ouders met kinderen die lachend paddenstoelen kapot maken, mensen die met takken in een mierenhoop staan te poeren of een tak van een boom aftrekken, mensen die dwars door het bos in een waan achter een keiler aan rennen omdat ze nog nooit een wild varken hebben gezien.
ik ken weinig eigenlijk geen mountainbikers die daar deel aan hebben.
wij komen net als de wandelaars en andere liefhebbers zoals ik in al deze dingen om te ontspannen en om te genieten.
het probleem is mensen gunnen elkaar niets meer tegenwoordig kijk maar in het verkeer of in de winkel!
we hebben de natuur voor niets gekregen, hoe zouden wij iets wat niet van ons is ons zelf nou toe kunnen eigenen?
gewoon delen, maar weet binnen de grens te blijven die daarvoor is.
een wandelaar/natuurliefhebber/vogelaar is niet beter dat een mountainbiker en ook niet anders om en ik beoefen al deze hobby's het kan dus wel!
of krijgen wij straks ook wandel routes voor groot en zwart wild? omdat die ook het halve bos omploegen en een landingsbaan voor de buizerd of havik, moeten de trekvogels zich ook legitimeren? krijgen de eekhoorntjes ook huisarrest omdat ze anders in het voorjaar de jonge vogels uit de nesten roven
zoals u ziet windt je er niet teveel over op, wij zijn een appart volkje op een klein stukje land wat we toch samen zullen moeten delen.
ik zeg gewoon weg met die vooroordelen of broodje aap verhalen, en elkaar respecteren!!!!!
Geplaatst op 13 november 2011 door Jonkman
Fietsen horen op een fietspad. Ik ga ook niet op een wandelpad lopen. Gewoon proces verbaal opmaken.
Geplaatst op 13 november 2011 door Leen
Ja het is al vaak gezegd, het komt toch neer op respect voor elkaar.
De laatste reactie vind ik wel leuk, blijf lekker wandelen op het wandelpad.
Ik ben al 20 jaar mountainbiker en woon in de omgeving van Rotterdam waar een mountainbike parcour is.
Daar kom ik vaak wandelaars tegen die op het parcours lopen, onverstandig en soms gevaarlijk maar toch vind ik dat je vriendelijk moet zeggen dat het eigenlijk niet kan en gevaarlijk is, dat is ook biken op wandelpaden.
Ik rij erg veel in de Alpen daar kom je veel wandelaars tegen, zeg ze vriendelijk gedag en je krijgt een vriendelijk antwoord, daar is ook meer ruimte.
Ik hoop dat er toch voldoende ruimte blijft voor beide activiteiten, ik geniet er alle twee erg van.
Geplaatst op 13 november 2011 door toin lambrechts
Ik ben enthousiast ATB-er en vind dat er ruimte moet zijn voor ATB-ers in het bos. We moeten wel rekening houden met elkaar. Als er routes zijn, moeten ATB-ers daar op fietsen. Bij mij in de buurt (noorden van Deventer) zijn er helaas geen routes, dus moet ik wel op wandelpaden rijden. Ik ga bij voorkeur op momenten waarop er weinig wandelaars zijn. Ik zou het toejuichen wanneer er meer routes worden ontwikkeld worden (wel een beetje uitdagend natuurlijk). Overigens heeft natuurmonumenten hier geen eigendommen. Stichting IJsselland en Staatsbosbeer zijn belangrijke eigenaren.
Geplaatst op 13 november 2011 door tejoker
Ik ben zelf een fanatieke MTBer. Ik ben van mening dat MountainBiken en natuur prima samen gaat mits de fietser zich aan de adviezen die op iedere MTB-site staat houdt. Ik rijd meestal in de buurt van Nijmegen de routes die voor MTBers gemaakt zijn en idd. ook enigszinds uitgesleten zijn. De routes zijn prima aangegeven en wandelaars zouden deze kunnen mijden. Na een periode van veel regen zijn de routes dusdanig dat wandelaars wel weg blijven en het voor de fietser een extra uitdaging is de routes te rijden. Omdat ik vrij dicht bij de oosterburen woon rijd ik daar ook regelmatig. Hier is het bos vrij toegankelijk voor MTBers en zijn er volgens mij weinig problemen met wandelaars omdat beide groepen gespreid door de bossen gaan. Verder moet het me wel van het hart dat de meeste MTBers en ook wielrenners geen belletje van een paar EURO op hun fiets hebben (niet stoer of zo?) en daarom vaak maar wat schreeuwen of fluiten als er wandelaars op hun pad komen. Ik wandel zelf ook graag in het bos en ook dit stoort mij ook. Zelf rijd ik met een bel, probeer wandlaars op tijd te waarschuwen, rem af en wacht de reactie van de wandelaars (en vervelende loslopende honden) af. Groet en paseer ze en vervolg mijn pad. Verder geniet ook ik tijdens het fietsen met volle teugen van de natuur of het nu zomers is met zonnig weer of winters is met sneeuw en regen. Ik wil iedere klagende wandelaar eens uitdagen om tijdens een mooie hersftdag 's ochtends voordat het bos overvol is rustig met een MTB door het bos over een aangegeven route te fietsen en hoop dat ze dan een andere kijk krijgen op deze hobby.
Geplaatst op 13 november 2011 door rollingria
Nee, geen ATBers in de natuur! In dit geval jammer voor de goeden onder hen, maar de praktijk leert dat de meeste van deze mensen vinden dat regels en fatsoensnormen niet voor hen gelden. Dat wil zeggen op het moment dat ze in groepen rijden. Het is net als met groepen amateurwielrenners, plotseling hoeft men als groep zich niet meer aan regels te houden. De eenling voelt zich niet zo sterk en houdt zich doorgaans wel aan de regels.
Juist de groepen verstoren de natuur met hun gebrul en geschreeuw en lappen het fatsoen aan hun laars. Overigens geldt dit ook voor veel van de groepen wandelaars!
Laat alle groepen, dus zowel ATBers, toerfietsers, wandelaars en ruiters zich houden aan de hen toegewezen gebieden en paden. Maar bovenal respecteer de natuur. Bezie het zo; niemand wil in zijn of haar woon/leefgebied worden gestoord en/of lastigevallen, cq. verjaagd. Dus ook de dieren niet.
Geplaatst op 13 november 2011 door excalibur1961
de hele basis hiervoor dat we elkaar met respect behandelen in de natuur en natuurlijk ook er buiten,regels zijn er al genoeg ,als je rekening houdt met de anderen op je fietsje en niet als een gek blijft scheuren moet het kunnen,en als het mis gaat neem je je verantwoording en begin vooral niet te scheeuwen, o ja een bel zou wel wat kunnen uitmaken vooral als je die op tijd gebruikt
ik ben regelmatig op mijn atb,of te voet in het bos en met wat respect voor elkaar wordt het nog leuker
de rol van de boswachter is dat je hem met respect behandelt en zijn beslissing is gewoon duidelijk en afdoende.
Geplaatst op 13 november 2011 door p.mies
ik vind dat ATBers over daarvoor aangegeven paden mogen fietsen maar niet
over allerlei smalle wandelpaadjes.dit is zeer hinderlijk voor wandelaars.
bovendien rijden ze het gehele wandelpad naar de filistijnen.
dus als u mij vraagt ATBers in de natuur ,kandat? dan is mijn mening:NEE
Geplaatst op 13 november 2011 door e.holterman
Ik kan me voorstellen dat het voor ATB'ers fijn is om door een bos te crossen. In groepen en met zeer grote snelheid is het met name op onoverzichtelijke paden waar ook gewandeld wordt gevaarlijk. Je hoort en ziet ze niet aankomen. Ook ik heb slechte ervaring met toegeschreeuwd worden (ATB!!)en zonder vaart te minderen passeren op een stuk zeer smal en kronkelend pad. Ik liep een LAW! route. Ik vraag me werkelijk af wie het verzint om een crossroute aan te leggen op een officiëel wandelpad. Als er door een natuurgebied gereden moet worden zorg er dan tenminste voor dat de routes gescheiden zijn.
Geplaatst op 13 november 2011 door Oekaboeka
Wat mij betreft geen ATB'ers in natuurgebieden. Daar waar fietsers en wandelaars elkaar tegenkomen is er altijd maar één die kan wijken: de wandelaar. Ook het uitzetten van aparte trajecten is m.i. geen optie, enerzijds gaat die ruimte ten koste van wandelpaden en anderzijds: wie gaat controleren dat de fietsers alleen daar gaan fietsen. Ik word nu al regelmatig van mijn sokken gereden op het gewone voetpad en als je al het lef hebt om er iets van te zeggen, komt het je vaak op een grote mond te staan. Zelfs op fietspaden gedragen vele wielrenners en ATB'ers zich alsof het alleen hun terrein is.
Geplaatst op 13 november 2011 door Lambert
Al jaren ben ik lid van natuurmonumenten, al jaren mountainbiken wij iedere zondag met een groepje buren. Wij rijden altijd over de uitgezette mountainbikeroutes. Af en toe komen die door verenigingen gepijlde routes ook door natuurmonumenten, hiervoor is dan speciale toestemming verkregen. Anders hebben mountainbikers hier (in de echte natuurgebieden) niets te zoeken, er zijn voldoende gepijlde routes door het hele land en er komen er steeds meer bij. Je kunt de routes aan elkaar knopen en zo langere tochten maken. Verder is er een mountainbikerscode m.b.t voetgangers, natuur etc. Ook hier houden wij ons aan. Het heeft allemaal te maken met een respect voor elkaar en veel respect voor de natuur. Waar ik me dan wel aan erger is dat motorcrossers ook over deze uitgezette routes gaan rijden, evenals paardrijders. Die hebben hier al helemaal niets te maken en rijden letterlijk alles kapot.
Geplaatst op 13 november 2011 door Lambert
Al jaren ben ik lid van natuurmonumenten, al jaren mountainbiken wij iedere zondag met een groepje buren. Wij rijden altijd over de uitgezette mountainbikeroutes. Af en toe komen die door verenigingen gepijlde routes ook door natuurmonumenten, hiervoor is dan speciale toestemming verkregen. Anders hebben mountainbikers hier (in de echte natuurgebieden) niets te zoeken, er zijn voldoende gepijlde routes door het hele land en er komen er steeds meer bij. Je kunt de routes aan elkaar knopen en zo langere tochten maken. Verder is er een mountainbikerscode m.b.t voetgangers, natuur etc. Ook hier houden wij ons aan. Het heeft allemaal te maken met een respect voor elkaar en veel respect voor de natuur. Waar ik me dan wel aan erger is dat motorcrossers ook over deze uitgezette routes gaan rijden, evenals paardrijders. Die hebben hier al helemaal niets te maken en rijden letterlijk alles kapot.
Geplaatst op 13 november 2011 door rkok
Het valt mij bij het mtb-en op dat veel mensen bereidwillig zijn om aan de kant te gaan. Soms is dat even lastig met onwillige honden. Maar ach. Je groet elkaar, als mensen echt de kant in moeten bedank ik.
Wat geeft ergernis? Mensen die breeduit op het pad lopen en niet reageren op je fietsbel. Normaal reageren mensen, dan gaat dat prima, als mensen het pad claimen krijg je ergernis. Loslopende honden die niet luisteren en voor je fiets gaan. Soms roepen mensen dan 'sorry' en zeg ik 'prima'. Als mensen gaan schelden heb ik weinig zin om te remmen. Blogger Truus met haar opmerkingen over 'suffe banden waarmee ze paden kapot maken' en wandelaars die geweerd worden omdat ze teveel onrust veroorzaken, het moet niet gekker worden', neem ik niet serieus in haar kritiek. Zij is in mijn ogen gelijk aan de aso-biker die mensen van hun sokken rijdt (de wereld is van mij).
Ik, en ik denk 99% van de bikers met mij, hebben bijzonder veel waardering voor NM en Staatsbosbeheer voor hun inzet om prachtige mtb-routes aan te leggen. En we maken daar graag volop gebruik van. We zijn immers ook liefhebbers die oog hebben voor de natuur.
Geplaatst op 13 november 2011 door hadewijch.kapteijn
Ik ben tegen ATBers.
Geplaatst op 13 november 2011 door Kristallix
Volgens mij mag alles dat niet gemotoriseerd is de natuur in. Iedereen wil er op zijn manier van genieten. Als fanatiek MTB-er rijd ik samen met mijn club uitsluitend op uitgezette paden, die overigens ook regelmatig door wandelaars worden bezocht. In mijn optiek gaat dat altijd goed. Het gaat pas fout als er motoren door het bos gaan scheuren en inderdaad rijden die de paden allemaal kapot. Jammer dat wandelaars vinden dat MTB-ers de natuur vernielen. Na jarenlang door de bossen gereden te hebben weet ik dat de gemiddelde MTB-er veel respect voor de natuur heeft. Mochten er alsnog twijfels van wandelaars zijn, dan kunnen we ook de discussie openen dat wandelaars niet in het bos thuis horen. Ze gooien rommel op de grond, schieten hun sigarettenpeuken gewoonweg weg met als gevolg bosbranden enz. Ook dit is wel een discussie waard.
Geplaatst op 13 november 2011 door Kristallix
Nog één om over na te denken: loslopende honden. Levensgevaarlijk en de vijand van alle dieren die in het bos rondlopen. Die dieren worden er onrustig van. Daarnaast moeten wandelaars en MTB-ers de drollen van de honden weer zien te ontwijken.
Kortom: voor alles is wel een pro en contra te bedenken. M.a.w.: niet zeuren maar elkaar met respect accepteren.
Geplaatst op 13 november 2011 door Fer
Natuurlijk moet MTBen in de natuur gewoon kunnen.
Iedereen mag genieten van de natuur.
Geplaatst op 13 november 2011 door hooglander
De eerste ATBers met electrische ondersteuning zijn al langs komen rammen!
Het moet niet gekker worden.
Op welk moment van de dag kun je nog rustig wild spotten tijdens de wandeling
Atbers zoveel mogelijk op open terrein,en strikt handhaven!
Geplaatst op 13 november 2011 door Raymond
Ik ben voor een verbod van ATB in de natuur. De beoefenaars zijn zo in beslag genomen door de sport om op het pad en in het zadel te blijven, dat ze geen aandacht voor de natuur hebben. Ik heb in Valkenburg (Li) op een smal hellend pad een overreden dassenmoeder aangetroffen, vlak bij haar nestopening. Daar kon de ATBér natuurlijk niet tijdig voor remmen.
Leg voor de ATB speciale uitdagende crossbanen aan en sta niet toe dat ze op voetpaden rijden.
Geplaatst op 13 november 2011 door Hans van Duren
ATB-en in de natuur moet mogelijk zijn mits iedereen zich aan de regels houd. Als aanvulling op alles wat al is gezegd: Als mtb-ers fout zitten weten ze dit maar al te goed. Als wandelaars fout zitten door bv op mtb-paden te wandelen zijn ze zich van geen fout bewust en hebben de mtb-ers het per definitie gedaan. Tot slot over het bellen: bel je wel dan ben je een aandringende fietspiraat, bel je niet dan roepen de wandelaars: 'kun je niet bellen'. Je kunt het als mtb-er bijna niet goed doen......
Geplaatst op 13 november 2011 door Sake Leki
Tot nu toe gaan de meeste reacties uit van de beleving van de mensen, de een wil begrip voor de ander opbrengen, de ander is gewoonweg geïrriteerd door weer een ander. Hoe het ook zij, ik neem waar dat ATB'ers zich in gebieden en op terreinen begeven waar het niet is toegestaan, (mogelijk doen wandelaars dit ook in bepaalde gebieden, echter de stelling betreft ATB'ers). Dit zich begeven in deze, soms beschermde, gebieden is een respectloze daad en veroorzaakt veel verstoring.
Geplaatst op 13 november 2011 door Musicbird49
Nu eens een reactie uit Mook. Na jarenlang te hebben gewandeld in de Groesbeekse bossen, toen ik nog daar woonde, kan ik alleen maar stellen dat volgens mij er beter geen atb fietsen in de bossen losgelaten kunnen worden. Ze zoeken de meest kwetsbare paadjes uit, en laten een spoor achter, niet alleen van vernieling, maar ook van rommel, al was het maar de vele flesjes die ze achteloos achter zich neergooien.
En dan heb ik het nog niet eens over de veiligheid van ons, de wandelaars, die de stilte opzoeken, en dan plotseling bijna omver worden gereden door zo´n troep halve wilden met van die rare pakjes aan, die geheel onder modder je wezenloos aankijken, omdat je ze niet hebt horen aankomen
Geplaatst op 13 november 2011 door Jarca
Ik geniet op alle 2 de manieren van het bos. Op de mtb en als wandelaar met gezin en hond. Als wandelaar mag ik op veel meer plaatsen komen dan op de mtb. Met de mtb moet ik voor delen van het land zelfs betalen om er te mogen fietsen. En dan nog alleen op een vaste route. Als ik ergens aan het wandelen ben zie ik het mtb logo en weet dat er hier gefiets mag worden. Wij kijken hier dan nog meer rond. Want wij wandelen in het bos om iets van de natuur te zien. Ook ik schrik dan nog steeds als er een hardloper (ja hier kun je ook van schrikken) of een fietser aan komt (ja ook mensen op een gewoone fiets komen in het bos). Wat is dan beter een schreeuw, netjes hallo of in 1 keer zoon belletje???
Als mtb'er fiets ik lekker rond over de vaste routes. Vaak op zondag ochtend. Dan is het nog lekker rustig. Als ik dan wandelaars tegen kom lopen ze vaak met meer druk in gesprek. Dat kan thuis ook. Kijk lekker rond en geniet van de natuur. Als je iets niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is. En als je dan lekker aan het rond kijken bent zie je die hard loper en de fietsers ook aan komen.
Groet elkaar eens een keer. Op het water gebeurt dit ook. De fietsers zeggen hallo en de wandelaar moedigt ze aan. Eens kijken of het zo gezellig word in het bos.
Het bordje met de 2 bolletjes en driehoek geeft een mtb route aan. Hier kun je mtb'ers verwachten.
Geplaatst op 13 november 2011 door hkohsiek
In Zwitserland gaat het al lang goed tussen bergwandelaars en ATB-ers. Men heeft respect voor elkaar en gaat vriendelijk met elkaar om. Er is een code die vergelijkbaar is met die in Nederland.
In Nederland is en wordt in mijn beleving al jarenlang een hetze gevoerd tegen ATB-ers in het bos, deels vanuit natuurorganisaties en boswachters. Wie wind zaait zal storm oogsten. .Misschien niet feitelijk aantoonbaar maar wel mijn gevoel. Wandelaars pikken dat signaal op en zelfs op formele ATB-routes wordt een mountainbiker met stokken achterna gezeten (wel feitelijk gebeurd).
Ik ben al meer dan 30 jaar lid van Natuurmonumenten en ik vind, mede op basis van mijn Zwitrserse ervaringen, dat Natuurmonumenten zich moet gaan inzetten voor een goed samengaan van natuurgenieten te voet of per ATB (of welk ander niet-gemotoriseerde wijze, zoals iemand eerder schreef). Niet door strikte segregatie (alhoewel liever geen paarden op MTB-routes) maar door elkaar te aanvaarden. Dat is juist niet gekker worden maar gewoner worden, mevrouw Truus Wijnen!
Maar dat is in dit land erg moeilijk, waar iedereen zichzelf de maatstaf en het belangrijkst vind (lijd ik in veler ogen ook vast aan, om kritiek voor te zijn).
Dus ik ben niet voor vaste mountainbike routes maar heb er wel begrip voor dat er tijdstippen zijn (zondagmiddag) dat je liever niet moet gaan ATB-en in het bos. Op tijdstippen dat er niemand last van heeft, moet ATB-en gewoon kunnen op alle wegen en paden. Het wild heeft er over het algemeen helemaal geen moeite mee en wat ik eerder las dat een ATB-er een das zou hebben doodgereden kan ik me nauwelijks voorstellen zo groot als een das is. Het zal eerder een illegale motorcrosser geweest zijn. Weer een typisch voorbeeld van mountainbikers de schuld van geven. Ga niet het simpele feit van op een fiets zitten verbieden maar regel het ongewenste gedrag.
Ten slotte wat mevrouw Truus Wijnen ver de 'onbenullige banden' meldt dat ATB-ers de paden stuk zouden rijden is helemaal onzin. Kijk maar eens waar vaker ATB-ers langskomen. Dit is dus echt weer zo'n voorbeeld van ongefundeerde stemmingmakerij. Nee, dan Nordic Walkers: die prikken de paden pas echt kapot (o.a mijn vrouws liefhebberij). In de Alpen meer een probleem dan hier.
Ik prijs mij gelukkig aan drie kanten binnen 1 km van tientallen, nee wel honderden km's bospaden te wonen en gebruik die graag. Omdat er zoveel bos is, is het meestal ook erg leeg. Wandelaars zijn ook welkom maar houd alsjeblieft op te beweren dat dit alleen wandelpaden kunnen zijn.
Geplaatst op 13 november 2011 door mingah
Al 13 jaar op de ATB en zeer regelmatig in Montferland/Beek (zelf afkomstig uit Apeldoorn).
1. Er zijn vaste ATB routes, daar horen allen zich aan te houden
2. Een ping-bel werkt geweldig, gewoon op de ATB zetten (is niet kinderachtig...!); wandelaars reageren zeer positief. Verder iets inhouden en passeren.
3. Wat betreft de routes: bij een afdaling van een ATB route in principe geen wandelaars naar boven laten lopen. De snelheidverschillen tussen een ATB en een wandelaar zijn te groot, gewoon te gevaarlijk.
Geniet met elkaar
Kees en Kitty van der Loo
- 1
- 2
- 3
- volgende ›
- laatste »


