Natuurgebied

Oude Buisse Heide

Architectuur van het atelier

Wanneer je het Atelier Roland Holst ziet, kan het je niet ontgaan. Dit is een bijzonder ontwerp. Het Atelier heeft de grondvorm van een vlieger en een expressionistische, organische uitstraling in de stijl van de Amsterdamse School.

Rust en inspiratie op het landgoed 

Henriette en Richard Roland Holst leiden allebei een bijzonder druk leven. Om rustiger te kunnen werken, smeden zij het plan om minimaal zes maanden per jaar op de Oude Buisse Heide te gaan wonen. Richard wil daarom een eigen Atelier op het landgoed laten bouwen. Via architect Jan Frederik Staal komt hij rond 1916 in contact met diens echtgenote Margaret Staal-Kropholler, de eerste vrouwelijke architect van Nederland.

Ontwerp van Staal-Kropholler

Architect Margaret Kropholler maakt het definitieve atelierontwerp, waarbij ze behalve de plattegrond, gevels en doorsneden nog de fundering, het kapplan, het rieten dak en twee extra doorsneden tekent. 

Roland Holst is verrukt en schrijft op 26 oktober 1918 op een ansichtkaart: "Vanmiddag kwam je rolletje. Wij zijn opgetogen over je plan voor ’t atelier, ik zie er niets aan dat ik niet bewonder, ’t is lieflijk en landelijk en practisch tegelijk, en ik wou dat ’t er al stond op de mooie plek aan de rand van ’t bosch.”

Ornamenten en decoraties

De kozijnen lopen op sierlijke wijze uit in een ornament en de raamstijlen zijn versierd met ‘in vieren gezaagde klossen’. Ook boven de deur naar de zuidkamer zit een versierde stijl met een ornament in de vorm van een gespiegelde druppel. De deur en de vaste boekenkasten bevatten veel decoratie.

De voordeur aan de westzijde wordt geflankeerd door twee ‘buiten het hart gezaagde’ houten kolommen en gedeeltelijk aan het zicht onttrokken door een muurtje dat de bezoeker naar de deur toe leidt. De wc wordt ter bezuiniging uit het ontwerp geschrapt; deze ruimte krijgt een nieuwe bestemming als garderobe.

Atelierkamer

De atelierkamer zelf ligt aan de brede en hoge kant op het noorden. Aan de zijkant bevinden zich enkele bergruimten. Tussen de atelierkamer en de zuidkamer zit een wand met aan beide zijden een decoratieve schoorsteen. De schoorsteenmantels zijn bekroond met beeldhouwwerk. De atelierkamer heeft een groot raam dat bestaat uit twee vaste ramen met in het midden een draairaam met een valraampje erboven.

Architectuur in stijl van de Amsterdamse School

Architect Margaret Staal-Kropholler is aanhanger van de Amsterdamse School. Ze tekent een breed scala aan bouwwerken: van rustieke woningen tot stadsflats en winkelpuien. Ook meubels, lampen en interieurs vormen een belangrijk onderdeel van haar oeuvre. Ze besteedt in haar ontwerpen speciale aandacht aan de wensen van huisvrouwen en streeft ernaar om haar woningen zo praktisch en comfortabel mogelijk in te richten. Ze beschouwt de combinatie huisvrouw/architect dan ook als ideaal.

Veelzijdige vrouw

Architect en criticus H.Th. Wijdeveld schrijft in 1918 in het architectuurtijdschrift Wendingen over Margaret Staal-Kropholler:
"En het moest zo zijn, dat bij dit uitzonderlijke architectuur experiment, te midden van deze individualistische en expressionistische bouwkunstenaars ook de arbeid kwam van onze eerste Nederlandse architect, Margaret Kropholler. De vrouw in de kunst! De literatuur kent haar reeds lang. Toneel en muziek hebben de vrouw ontvangen. Schilderkunst en beeldhouwkunst heeft zij veroverd…, alleen den tempel der architectuur had zij nog niet betreden.”

word nu lid