Erfgoed in het hart

Voorjaar 2017 stelde de ledenraad van Natuurmonumenten de nieuwe visie ‘Erfgoed in het hart’ vast. Als grootste particuliere beschermer van natuur en cultureel erfgoed in Nederland wil Natuurmonumenten inspireren en uitdagen om gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen voor de erfgoedschatten die ons land rijk is.

Vanzelfsprekend blijven we goed zorgen voor ons erfgoed. Maar we leggen wel nieuwe accenten. Onze passie voor het bewaren, beleven en benutten van erfgoed in de natuur dragen we voortaan actiever uit. We willen erfgoed zichtbaar en beleefbaar maken, verhalen doorgeven en deuren openen. We zoeken naar nieuwe bestemmingen om het erfgoed voor de lange termijn te kunnen financieren en beleefbaar te maken.

De visie ‘Erfgoed in het hart’ is een uitnodiging aan iedereen in Nederland om actief en creatief met ons mee te denken en mee te werken om samen van erfgoed in de natuur te genieten en het voor later te bewaren; dat is de ambitie waarvoor we staan. Onder het motto: dit doen wij, doe mee!

Een mooie illustratie van de nieuwe visie zijn de historische kassen op landgoed Jachtslot de Mookerheide (Li.). Eind 2016 kwam eindelijk de restauratie van de lang in deplorabele toestand verkerende monumentale kassen, kweekbakken en tuinmuur gereed. Maar met de ingebruikname van het moestuincomplex in 2017 kwamen deze gerestaureerde juweeltjes pas echt weer tot leven. Samen met mensen van zorginstellingen DeSeizoenen en Driestroom en tal van vrijwilligers is de nutstuin omgetoverd tot een bruisende tuin, waarin groenten, kruiden, fruit en bloemen geteeld worden. De nutstuin is weer volop beleefbaar en het landgoed kreeg een deel van zijn oude grandeur terug. In de voormalige kapel van het jachtslot opende in 2017 ook Landwinkel Boer Spierings haar deuren, met producten uit de nutstuin in de schappen.

De grote kas was ook een van de historische locaties die de deuren openden voor concerten door musici en instrumenten van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds tijdens het NMF kamermuziekfestival bij Natuurmonumenten. Ruim drieduizend bezoekers genoten op 35 locaties van 75 concerten, uitgevoerd door in totaal 180 musici.

NMF kamermuziekfestival

In natuurgebied Zuidkust van Schouwen (Zld) kwam in 2017 een nieuw beheerkantoor met ontmoetingsruimte voor vrijwilligers gereed. Een innovatief gebouw met veel aandacht voor duurzaamheid door toepassing van een voor Nederland nieuw materiaal, warmtebeton of isolerend glasschuimbeton. Brokjes schuimglas, gemaakt van gerecycled glas waarin zich luchtbelletjes hebben gevormd, maken het beton isolerend. Het ontwerp is op de caissons waarmee tijdens de Watersnoodramp de dijken zijn gedicht. Het omliggende terrein is opnieuw ingericht met wandelpaden en natte natuur, geïnspireerd op de historische patronen van in het verleden voor dijkverbetering afgegraven karrenvelden, symbool voor de eeuwige strijd tegen het water.

In Haarle (Ov.) is eind 2017 op Erve De Pas een prachtige poort naar Nationaal Park Sallandse Heuvelrug gerealiseerd. De historische boerderij en schuren zijn gerestaureerd en hebben een levendige nieuwe bestemming gekregen. Vrijwilligers helpen bezoekers vanuit de gerestaureerde en nieuw ingerichte informatieschuur om de hoogtepunten van Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug optimaal te beleven. Herberg de Pas is een goede ontmoetingsplek voor een kop koffie of een streeklunch. De voormalige varkensschuur is ingericht voor mensen van zorgboerderij De Schurinkshoeve, die deelnemen aan vele activiteiten op en rond de herberg en het erf van De Pas.

Een spectaculair uitkijkplatform en eigentijdse trap maakte het in 2017 mogelijk vanaf de Sint Pietersberg af te dalen naar de ENCI-groeve in Maastricht. Het ‘zwevende’ uitkijkplatform strekt zich over de groeverand uit en bevindt zich 40 meter boven de bodem van de groeve. Na de afdaling van de 215 treden tellende trap worden bezoekers een stukje door het oude mergelgangenstelsel geleid. Met deze aanleg is een deel van de historische route Maastricht–Luik voor wandelaars in ere hersteld en de groeve beter toegankelijk gemaakt.

Download hier de PDF