Ga direct naar inhoud

5 uur 26
16,3 km

Over de route

Stevige schoenen aan, rugzak om en wandelen maar! Een ruige dagwandeling over het heuvelachtige en zeer afwisselende en monumentale Landgoed De Sprengenberg, onderdeel van Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug Twents Reggedal. Met een leuk uitstapje over het Sallandse platteland.

Deze gevarieerde wandeling brengt je naar alle afwisseling die de heuvelrug te bieden heeft. Van weidse vergezichten naar de beslotenheid van het bos. Van hoog naar laag. Van droog naar nat. Van vroeger naar nu. En langs alle natuurlijk rijkdom die zich daar ontwikkeld heeft op akkers, in het bos, op de hei en in het water.

De route is niet bewegwijzerd. Je volgt grotendeels bestaande routes. Op cruciale punten geven we dikgedrukt route-instructies. Bij het laatste deel van de route in het buitengebied volg je de routebeschrijving (hier loopt geen route). Afhankelijk van de looptempo en duur van je pauzes ben je 5 à 6 uur onderweg.

Let op: deze avontuurlijke tocht bevat een paar steile hellingen. Honden mogen aangelijnd mee. Je komt door het begrazingsgebied van de Schotse hooglanders.

De route start bij parkeerplaats De Sprengenberg. Hier schuin tegenover ligt Herberg De Pas, waar je heerlijk kunt eten of iets kunt drinken voor of na je wandeling. Op het terrein bevindt zich ook een informatieschuur van Natuurmonumenten en speelnatuur van OERRR.

Een fijne wandeling gewenst!

Vanaf de parkeerplaats volg je de borden B&B Kleine Kolonel, dus steek je de weg over en ga je in noordelijke richting de Oude Deventerweg (geen naambord) op. Je houdt de Speelnatuur van OERRR links van je. Je loopt nu op de groene route.

Waar kun je starten

Terras Herberg De Pas
    Erve De Pas is een plek waar natuur en cultuurhistorie samenkomen. In de authentieke herberg kun je heerlijk eten, in de oude potstal informeel vergaderen en in de voormalige varkensschuur naast de herberg bevindt zich de informatieschuur van Natuurmonumenten. Een ideaal vertrek- of eindpunt van een wandeling, fietstocht of excursie met de boswachter door natuurgebied De Sprengenberg.

Wat kom je onderweg tegen?

korenbloem en klaproos
    ree in graanakker
    Haarler Enk

1. Haarler Enk

Natuurmonumenten werkt hier samen met biologisch boer Overesch aan kleurrijke natuurakkers. Akkervogels als patrijzen en geelgorzen scharrelen hier hun kostje bij elkaar. In de zomermaanden kleuren de granen goud en springen de blauwe korenbloemen en gele kamille eruit. Het graan gaat naar de biologische bakker of als voer voor de biologisch gefokte varkens van Overesch. Een mooi voorbeeld van natuurinclusieve landbouw.

Vervolg de groene route. Dus ook bij keuzepaal F72 ga je naar rechts. Hier ga je langs de slagboom.

Schaapskooi Sprengenberg Sallandse Heuvelrug
    Schaapskooi

2. Schaapskooi

Ineens stuit je na de bocht op een kleine oase in het bos, ideaal voor een pauze. Een boekje lezen onder de hooimijt, een boterhammetje eten op de bungelbank of gewoon even genieten. Het kan hier allemaal op deze verwonderplek. En kom je in het voorjaar, dan heb je kans dat er lammetjes lopen in de grote wei bij de schaapskooi.

Op het informatiepaneel lees je meer informatie over deze idyllische plek.

Vervolg de groene route. Bij de volgende slagboom steek je de weg over en gaat rechtdoor het gebied van Staatsbosbeheer in.

Behoud zeldzame heide

3. Bedreigde heide​

​​​​​Bij de grens van het bos volg je de groene route min of meer rechtdoor de heide op. Bovenaan is mooi punt om te genieten van het uitzicht over de glooiende heide van de Haarlerberg. Ga je even op dit bankje zitten zonder te praten, dan hoor je gegarandeerd meerdere vogels! Boomleeuwerik, veldleeuwerik en roodborsttapuit bijvoorbeeld. En kom je in de zomer dan zoemt de heide hier van de insecten.

In de afgelopen 100 jaar is vrijwel alle heide ontgonnen tot landbouwgrond en bos. Alleen op de onbruikbare allerarmste zandgrond vind je nu nog heide. Deze grond is erg gevoelig voor verzurende stikstofverbindingen in de lucht. Hierdoor zijn helaas veel planten en dieren zeldzaam geworden of helemaal verdwenen.

Daarom doen Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer er alles aan om de heide gezond te houden en uit te breiden. Dankzij provinciale subsidies kunnen we gelukkig veel mooie dingen doen voor de natuur. Vandaar dat je de komende jaren geregeld mens en machine aan het werk kunt zien op de heide.

Vervolg de groene route (ook bij keuzepunt F77) en ga bij keuzepunt F75 over op de oranje route. Dus bij de kruising aan de voet van de Bergweg Haarle sla je bij het bord van fietsroute knooppunt 57 linksaf en gelijk weer linksaf het wandelpad op. De oranje route slaat rechtsaf het parkbos in. Volg de oranje route tot je bij keuzepunt E26 komt hier ga je linksaf. Nu ben je in de zogenaamde rododendronlaan.