Heb je een vraag aan Natuurmonumenten? Bekijk hier de antwoorden op veelgestelde vragen.
Wijzigingen
Hoe kan ik mijn adres wijzigen?
Het adres waarop u als lid staat ingeschreven bij Natuurmonumenten kunt u wijzigen door het invullen van dit formulier.
Hoe kan ik mijn contributiebedrag wijzigen?
Uw contributie kunt u wijzigen door deze vraag te stellen via dit formulier.
Hoe geef ik een naamswijziging door?
Een naamswijziging kunt u doorgeven door dit aan te geven in dit formulier.
Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?
Uw rekeningnummer kunt u wijzigen door het invullen van dit formulier.
Lidmaatschap
Waar kan ik mijn lidnummer vinden?
Je lidnummer is terug te vinden op je ledenpas, onze schriftelijke communicatie of in de bevestigingsmail wanneer je lid bent geworden. Deze mail heeft als onderwerp ‘Welkom bij Natuurmonumenten’, dit kan helpen met zoeken. Op brieven vermelden wij dit vaak als relatienummer.
Sinds 2020 staat er een QR-code op de ledenpas. Met de QR-code kun je als lid van Natuurmonumenten bijvoorbeeld gratis parkeren bij parkeerplaatsen waar wij een bijdrage vragen. Meer info
Waar is de QR-code op mijn Ledenpas uit opgebouwd?
De code is gekoppeld aan je lidnummer en een unieke cijfercode. Wij hebben er bewust voor gekozen om geen persoonlijke gegevens in de QR-code te verwerken. Hierdoor is je privacy gewaarborgd, ook als je de Ledenpas kwijtraakt.
Wat kost een lidmaatschap van Natuurmonumenten?
Vanaf € 3,- per maand bent u al lid van Natuurmonumenten. Klik hier om lid te worden.
Ik ben mijn lidmaatschapspas kwijt, kan ik een nieuwe aanvragen?
Ik heb opgezegd en ontvang toch een ledenpas. Wat moet ik doen?
Als je een opzegbevestiging hebt ontvangen, hoef je geen actie te ondernemen. De opzegging is dan volledig verwerkt, maar heeft zich gekruist met het versturen van de nieuwe ledenpas. Heb je geen opzegbevestiging ontvangen? Vul dan het contactformulier in. Wij gaan het dan voor je oplossen.
Ik heb opgezegd, maar ik ontvang toch een nieuwe ledenpas. Wat moet ik doen?
Wanneer je een opzegbevestiging per e-mail of per post ontvangen hebt, kun je er vanuit gaan dat de opzegging goed verwerkt is. De ontvangen ledenpas mag je als niet verzonden beschouwen.
Is er in 2022 nog Natuurmonumenten ledenkorting mogelijk op Landal huisjes?
Helaas kennen we vanaf januari 2022 geen kortingen meer op Landal huisjes in verband met verlopen contract.
Wanneer ontvang ik de ledenpas 2022?
De contributiemailing inclusief ledenpas voor 2022 zal in januari bij u in de brievenbus vallen. Betaalt u per jaar via acceptgiro? Dan ontvangt u tegelijkertijd ook uw acceptgiro met de vraag de contributie voor 2022 te voldoen.
Ik heb tijdens mij contributiemailing van Samen of Gezin lidmaatschap twee brieven gehad; wordt er dan ook twee keer geïncasseerd?
Nee, er wordt niet twee keer geïncasseerd bij een Samen of Gezin lidmaatschap. U krijgt namelijk twee brieven omdat u en uw partner beide lid zijn en los geïnformeerd worden.
Natuurgebieden
Wat mag er wel en niet in de gebieden van Natuurmonumenten?
Bij de entrees van elk gebied vind je de bezoekregels van het gebied. Kijk ook bij de online bezoekersinformatie van natuurgebieden.
Hier vind je informatie over specifieke onderwerpen:
Voor het organiseren van een groepsactiviteit of evenement en professioneel gebruik kun je hier toestemming aanvragen.
Waar vind ik informatie over voorzieningen voor mensen met een fysieke beperking?
Informatie voor mensen met een fysieke beperking is hier te vinden. Kijk ook eens op www.natuurzonderdrempels.nl: een site over de toegankelijkheid, bereikbaarheid en bruikbaarheid van Nederlandse natuurgebieden voor mensen met een handicap of een chronische ziekte.
Waar kan ik toestemming aanvragen voor het organiseren van een (sport)activiteit of evenement in een van jullie natuurgebieden?
Wil je een (sport)activiteit of evenement organiseren in een van onze natuurgebieden? Dan heb je toestemming nodig van Natuurmonumenten.
Als één van de volgende zaken geldt:
je wijkt af van de huisregels in het gebied.
de groep is groter dan 20 personen.
je vraagt inschrijfgeld of je activiteit is betaald.
de activiteit vindt plaats in georganiseerd verband.
Wij vragen derden ons te melden wanneer zij een activiteit in onze gebieden willen organiseren. Gebruik hiervoor het formulier gebiedstoestemming aanvragen.
Helaas is het niet mogelijk om te reserveren voor een ligplaats in de haven van Marker Wadden met uitzondering van charters. Ook kunnen we je niet vertellen hoe vol de haven op dit moment is. Het is altijd een gok of je terecht kunt in de haven. Bij mooi weer loopt de haven eerder vol, in de ochtend heb je de meeste kans dat je terecht kunt. De havenmeester is elke week iemand anders en op dit moment wordt ervoor gekozen om hier geen mobiele telefoon voor aan te schaffen, want op het eiland hebben we erg slecht bereik. Soms is de havenmeester bereikbaar via de marifoon op kanaal 31. Voor meer informatie over de haven van Marker Wadden kun je terecht op onze www.natuurmonumenten.nl/eigenboot hier vind je ook het volledige havenregelement.
Wat zijn de openingstijden van het Eilandpaviljoen op de Marker Wadden?
Vanaf 1 t/m 31 maart is het Eilandpaviljoen geopend van vrijdag t/m maandag van 11.00 - 17.00 uur.
Van 1 april t/m het laatste weekend van oktober is het Eilandpaviljoen dagelijks geopend van 11:00 – 17:00 uur.
Wanneer de veerdienst niet vaart bij slecht weer, is het eilandpaviljoen niet geopend.
Van november tot en met februari is het paviljoen passief geopend. Bezoekers die met een eigen boot komen en bezoekers die in een Landal huisje overnachten, kunnen op bepaalde tijden van de horeca gebruik maken, de filmzaal bezoeken of een spelletje spelen in het paviljoen. Er is geen mogelijkheid om iets te eten of drinken.
Wat is de menukaart van het Eilandpaviljoen op de Marker Wadden?
Op Marker Wadden bieden we kleinschalige horeca zoals warme dranken, fris en alcoholische dranken, koek en nootjes. We serveren ook tosti's en appeltaart.
Is de veerboot naar de Marker Wadden toegankelijk voor rollator, scootmobiel en rolstoel?
Ja, de veerboot en steiger zijn geschikt voor mensen met een beperking en zijn rolstoelvriendelijk. Wel moet u om bij de steiger te komen een stukje naar beneden rollen met de rolstoel, dit loopt redelijk steil af.
Een deel van de wandelroutes op de Marker Wadden is geschikt voor mensen met een beperking (rolstoel). Als je aan een rolstoel gebonden bent is het verstandig om wel een begeleider mee te nemen.
Is er een toilet op de veerboot naar de Marker Wadden aanwezig?
Op de boot is een toilet aanwezig, maar helaas niet voor minder valide.
Zijn er consumpties te koop op de veerboot naar de Marker Wadden?
Aan boord van de veerdienst is het helaas niet mogelijk om consumpties te kopen, ook geen koffie, thee of fris. U kunt natuurlijk zelf iets meenemen en dat nuttigen aan boord.
Kan ik kamperen op de Marker Wadden?
Dit jaar is de kamping op de Marker Wadden helaas gesloten. We hopen de camping volgend jaar (2023) weer te openen.
Webshop
Mijn lidnummer en/of postcode wordt niet herkend door de webshop.
Wellicht ben je verhuisd of is er iets anders administratief aan de hand. We kijken dit graag voor je na.
Vanaf € 3,- per maand bent u al lid van Natuurmonumenten. Klik hier om lid te worden.
Hoe betaal ik vanuit het buitenland?
Beschikt u over een rekening bij een bankinstelling in Nederland? Dan kunt u gewoon gebruik maken van de bijgeleverde acceptgiro- of machtigingskaart.
Als dat niet mogelijk is, dan kunt u betalen via een eigen overschrijvingsformulier ten name van "Vereniging Natuurmonumenten Amersfoort" onder vermelding van:
BIC: INGBNL2A
IBAN: NL 69 INGB 0000 0099 33
Wilt u bij de omschrijving uw lidnummer vermelden?
Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?
Uw rekeningnummer kunt u wijzigen door het invullen van dit formulier.
Hoe stap ik over naar een ander Samen- of Gezinslidmaatschap?
Heb je al een Individueel-lidmaatschap bij Natuurmonumenten maar wil je samen met je partner en/of kinderen graag overstappen naar een Samen- of Gezin-lidmaatschap? Dit is gemakkelijk aan te vragen via onze website: https://www.natuurmonumenten.nl/word-lid. Onderaan kun je aangeven dat je al lid bent. Daarna wordt het lidmaatschap automatisch door ons omgezet.
Activiteiten
Ik heb een vraag over excursies
Neem hiervoor contact op met de ledenservice via ons contactformulier.
Hoe kan er betaald worden voor een activiteit?
Na het boeken van een activiteit online kan er direct na het boeken betaald worden via IDeal of Credit Card. Bij de boeking via onze website ontvang je een ticket voor de activiteit via e-mail. In deze email staan alle bijzonderheden over de boeking.
Bij het boeken van een activiteit bij een bezoekerscentrum kan er ter plekke bij de balie betaald worden.
Hoe kan ik mijn geboekte activiteit annuleren?
Bij het annuleren van individuele of groepsboekingen ontvang je geen geld retour. Neem voor het wijzigen van je boeking telefonisch contact op met onze Ledenservice. Verplaatsen van een activiteit kan op basis van beschikbaarheid tot uiterlijk 6 werkdagen voor de activiteit. Let op: wijzigen kan alleen op werkdagen tijdens kantooruren. Wel geboekt, maar niet deelgenomen? Helaas kunnen wij geen geld retour geven.
Waar vind ik de informatie over activiteiten die bij de verschillende bezoekerscentra georganiseerd worden?
Alle activiteiten staan in de activiteitenagenda. Kijk hier voor algemene informatie over een bezoekerscentrum. De algemene voorwaarden voor deelname aan onze activiteiten staan hier.
Waarom is de film Wolf uitgesteld naar September 2022?
Helaas is de première van de film Wolf van Januari 2022 uitgesteld naar September 2022 omdat er zware Covid-19 maatregelen zijn en dus bioscopen niet (goed genoeg) open mogen zijn.
Ik wil voor een groep een overtocht en excursie boeken naar Marker Wadden, kan dat?
Voor een groepsaanvraag vanaf 25 personen kun je e-mailen naar [email protected]
Voor overige vragen kunt u terecht bij de Ledenservice via het contactformulier.
Ik wil een excursie boeken bij mijn overtocht naar de Marker Wadden, kan dat?
Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om online een excursie te boeken. Op dit moment kun je alleen op het eiland zelf, na aankomst met de veerdienst, een excursie van 1,5 uur boeken en afrekenen bij de informatiebalie voor het eilandpaviljoen (vol=vol).
De excursieleiders geven twee excursies per dag. Er vertrekt een excursie om:
Excursie ronde 1 vertrekt om 10:30, verkoop vanaf 10:00. Deze excursie is er voor mensen die met de eerste boot komen, dus die om 9:30 vertrekt uit Lelystad.
Excursie ronde 2 vertrekt om 13:30, verkoop vanaf 13:00. Deze excursie is er voor mensen die met de derde of vierde boot komen, dus die om 11:30 of 12:30 vertrekken uit Lelystad.
Dat betekent dat mensen die op boot 2 zitten (10:30 uit Lelystad) niet kunnen deelnemen aan een excursie, omdat ronde 1 dan helaas al is vertrokken en mensen van boot 2 zelf terug vertrekken naar Lelystad als ronde 2 begint. Houdt hier dus rekening mee als u uw tickets naar de Marker Wadden boekt.
De excursie kost € 10 per persoon (€ 7 voor leden van Natuurmonumenten). Voor kinderen betaal je € 5 per kind (€ 3,50 voor kinderen die lid zijn van OERRR).
Het is slecht weer als ik de Marker Wadden wil bezoeken, kan ik mijn ticket omboeken naar een andere dag?
Tickets omboeken vanwege (mogelijk) minder goed weer is niet mogelijk, dus als de boot wel vaart maar het regent, dan kun je de tickets niet omboeken naar een andere dag. Ook met een beetje regen is het haveneiland overigens prachtig.
Bij slechte weersvoorspelling tijdens de heenvaart kan de schipper besluiten dat hij i.v.m. de veiligheid eerder terug moet varen. Dit wordt op tijd bekendgemaakt.
Bij zeer slecht weer (storm) kan de boot niet varen. Je krijgt uiterlijk 24 uur van tevoren bericht en het geld voor de ticket(s) wordt dan teruggestort.
Zorg bij uw bezoek aan de Marker Wadden voor voldoende beschermende kleding en stevige wandelschoenen. Het weer kan snel omslaan en het kan hard waaien op het eiland.
Vragen en klachten kun je telefonisch, schriftelijk of per e-mail aanmelden bij de Ledenservice van Natuurmonumenten. De klachtenprocedure kun je hier vinden.
Ik heb een melding
Meldingen van (vermoedens van) misstanden binnen de organisatie kunnen op een veilige, vertrouwelijke en adequate wijze gemeld worden. De meldregeling kun je hier vinden.
Op welke tijden is de ledenservice telefonisch bereikbaar?
Onze ledenservice is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09.00 uur 's ochtends tot 17.00 uur 's avonds.
Welke TM-belbureaunummers worden door Natuurmonumenten gebruikt?
Met deze telefoonnummers kan er vanuit Natuurmonumenten gebeld worden naar aanleiding van een aanvraag van bijvoorbeeld een routeboekje of een download via onze website:
0352030255
0332045112
0332030560
0332030561
0332030562
0332030563
0332030564
0332030565
0332030566
0332030567
0332030568
0332030569
0332002550
0332030171
0332030196
0332030516
0332094901
0332094903
0332094906
0332094907
0332094908
0332094909
0332094910
0332094911
0332094912
0332094914
0332094916
0332094917
0332094918
0332094919
0332133007
Mocht je twijfelen of je echt gebeld bent door een nummer van Natuurmonumenten dan kun je altijd contact met ons opnemen.
Ieder kind in Nederland heeft recht op natuur. Daarom is er OERRR: het jeugdprogramma van Natuurmonumenten dat alle kinderen van 0 tot 12 jaar zelf de natuur laat ontdekken. Natuurmonumenten wil kinderen en hun ouders stimuleren om vaker naar buiten te gaan. Met uitdagende kaarten van OERRR laten we kinderen de natuur ontdekken. Lekker buiten spelen, fantaseren, klimmen, klauteren en knutselen. Daar worden kinderen blij van. Dat is OERRR. Kijk hier voor meer informatie
Hoe kan ik mijn kind aanmelden voor OERRR?
Dit kan heel eenvoudig door het online aanmeldformulier in te vullen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging van de aanmelding van het kind. Vervolgens ontvang het lid van OERRR binnen enkele weken de eerste kaarten en het welkomstcadeau in de brievenbus. Meer informatie over OERRR kun je hier vinden.