Word lid

Geuldal

Wandelen

Heimansroute - voor de smartphone

Iets meer dan een eeuw geleden overleed natuuronderzoeker Eli Heimans. Zijn passie komt weer tot leven in de Route app met de Heimansroute.

Wandel deze route met onze route app

Wij hebben de route zo goed mogelijk beschreven om hem ook zonder smartphone te kunnen lopen.

• Begin je wandeling bij de parkeerplaats aan de Plaatweg (bovenaan de Volmolen). Let op: parkeerplaatsen zijn bovenaan bij Plaatweg 1, bij de Volmolen en bij de voormalige voetbalvelden in de bocht bij Camerig. Dan loop je via de Volmolen naar de Plaatweg en Tergracht.
  • Loop over het pad, door de weilanden enigszins heuvelaf. Onderaan ga je linksaf het Tergrachtervoetpad op.
  • Vervolg je wandeling langs de Geul en volg het pad helemaal tot aan het hekje. Steek hier de Geul over en ga linksaf het laatste stukje verharde weg op. Op dit laatste stukje verharde weg kom kom je langs een vakwerkboerderij.
  • Houd bij de Y-splitsing links aan (de Birversbergweg) en volg ook hier enigszins de loop van de Geul.
  • Je komt dan vanzelf uit bij de Heimansgroeve. Deze zie je aan je rechterzijde.
  • Ga weer terug het pad op en loop verder over het pad langs de Geul.
  • Je komt op een gegeven moment bij een bruggetje (NIET oversteken). Tegenover dit bruggetje staat een prachtige boom met maretakken.
  • Volg het pad verder, je verlaat hier de loop van de Geul en wandelt een holle weg in. Je klimt langzaamaan omhoog. Ga bij de volgende Y-splitsing linksaf, je ziet hier een draaipoortje, het smalle pad loopt verder naar boven.
  • Als je over de weilanden en akkers loopt, dan zie je links beneden de Volmolen liggen. Loop aan het einde van de akker linksaf, je gaat door 2 draaipoortjes, naar beneden richting de molen.
  • Steek de binnenplaats van de Volmolen over, ga over het bruggetje van de Geul en dan over het grassige pad links naar boven, naar de Plaatweg. Sla rechtsaf op de asfaltweg.
  • Bij de T-splitsing ga je linksaf de Terzieterweg op. Na 100 meter houd je rechts aan richting de Diependalsweg. Volg de DIependalsweg helemaal tot aan de splitsing en houd rechts aan op de onverharde Herresweg.
  • Bij de scherpe hoek die de Herresweg maakt op de rand tussen akkers en bos, ga je rechtdoor het bos in. Volg het bospad rechtdoor.
  • Het pad loopt redelijk rechtdoor; je komt onder meer langs een heideveld. Ga na het heideveld linksaf: het pad met de slagboom ervoor in. Loop het bos van Natuurmonumenten in.
  • Volg dit pad en houd het rechtse pad aan. Je loopt al snel op de rand van bos en weiland en België-Nederland (let op de grenspalen). Blijft het pad op de bosrand volgen tot grenspaal 14.
  • Ga daar linksaf het bos in. Blijf rechtdoor lopen tot de kruising van bospaden. Ga rechtsaf (niet naar beneden!) . Je komt bij de parkeerplaats van Natuurmonumenten uit.
  • Als je het Bovenste Bos verlaat, loop dan links de geasfalteerde Terzieterweg af langs verschillende campings. Na Camping De Grens moet je scherp rechts terug het Kleinkullen voetpad op, daar loopt de Terzieterbeek pal langs.
  • Vervolg het pad langs de beek. Daarna loop je door een aantal weilanden met een vrij steile klim! Dan kom je uit bij de straat ’t Veld, ga even rechtsaf en dan al op tientallen meters weer linksaf (ook Het Veld) de verharde weg op.
  • Let voor het volgende punt goed op! Duik het eerste wandelpad linksaf het weiland in. Het is een vrij lang stuk met divers e natte plekken naar de Kuttingerweg. Vlak voor het einde van het pad, moet je even over een paadje achter de boerderij door, door een poortje en een boomgaard heen. Bij de Kuttingerweg ga je rechtsaf. Na 100 meter sla je weer rechtsaf. Wandel na een paar honderd meter links het Elzevoetpad op.
  • Je komt dan weer uit bij het Tergrachtervoetpad, waar je linksaf weer terugloopt richting het einde van de wandelroute.

Praktische informatie

Bereikbaarheid

• START

Startpunt

Parkeerplaats vooraan de Volmolen: Toon op kaart

Aanrijdroute auto

Parkeerplaatsen zijn bovenaan bij Plaatweg 1, bij Volmolen en bij de voormalige voetbalvelden in de bocht bij Camerig. Dan loop je via de Volmolen naar de Plaatweg en Tergracht.
Wil je toch parkeren bij Tergracht: alleen als er plaats is en gebruik dan aub een consumptie (het is de privé-parkeerplaats van Recreatieboerderij Tergracht).
Ook bij ’t Zinkviooltje is de parkeerplaats alleen voor kampeerders, niet voor wandelaars, daar is helaas geen ruimte voor.

De route

Geuldal

Wat wij hier doen

Levend cultuurlandschap

Natuurmonumenten zet zich in het Geuldal in om het bijzondere cultuurlandschap te behouden. We maaien de hooilanden en snoeien heggen, hagen, graften en holle wegen. We onderhouden hoogstamboomgaarden en gebouwen zoals het Hofke en de Volmolen. Met partners werken we aan waterveiligheid en aan verbindingen voor de bijzondere diersoorten die hier leven. We onderhouden wandel- en fietsroutes zodat je van dit prachtige dal kan genieten, en de natuur er wel bij vaart.

Help mee het Geuldal te beschermen