Wandelen

De Groote Modderkolk

Wandelen

Wandelroute Loenense Enk, Oost Veluwe

Deze cultuurhistorische wandelroute leidt je door het Veluwse dorp Loenen en door open terrein en bos in de directe omgeving. Je loopt vooral op onverharde paden en start en eindigt bij zorgboerderij de Groote Modderkolk.

Praktische informatie

Bereikbaarheid

• START

Startpunt

Loenense Enk, De Groote Modderkolk: Toon op kaart

Aanrijdroute auto

Neem vanaf de A50 de afslag Loenen-Beekbergen richting Loenen. Volg de N786 en sla na 2 km linksaf de Vrijenbergweg in. Na circa 400 m ziet u links boerderij “De Groote Modderkolk”.

Aanrijdroute openbaar vervoer

De Groote Modderkolk is bereikbaar per bus.

De route

Startpunt

1Gedenksteen

Ga rechtsaf de Vrijenberg op en vlak voor de bocht het onverharde pad linksaf. Bij het bankje zie je een gedenksteen.Het stenen monumentje geeft de plaats aan waar Robert Etlin, een Franse vliegenier, in de Tweede Wereldoorlog neerstortte. Als blijvend eerbewijs is in 1975 het houten kruis vervangen door een waardige gedenksteen. Elk jaar rond 21 maart leggen de leerlingen van groep 7 en 8 van basisschool De Poort een krans en herdenken Robert Etlin. In Parijs, de geboortestad van Etlin, is in het twaalfde arrondissement een straat naar hem vernoemd.Vanaf hier heb je een schitterend uitzicht over het 'esdorpenlandschap' oftewel de enk. Enkgronden zijn arme gronden die van oudsher jaarlijks door bemesting met een mengeling van heideplaggen en schapenmest enkele millimeters hoger werden. Hierdoor heeft de natuurlijke bolling van het landschap in de loop der tijd nog meer reliëf gekregen.Vervolg de route tussen de velden. Voorbij de boerderij buigt het pad naar rechts. Wandel over het graspad tussen de paardenweien en langs een kerkhof. Bij het huis 'De Leeuwenburgh' blijf je de Leeuwenbergweg volgen tot aan de drukke weg. Daar (voorzichtig!) oversteken en linksaf slaan, daarna naar rechts de Loener Schepersweg in.
Gedenksteen

2Akkers en kerkhof

Rechts zie je de bloemrijke akkers van Natuurmonumenten liggen. Tussen het graan groeien geurige akkerkruiden en kleurrijke planten als korenbloem, kamille en klaproos. Vanaf half juli kleurt het graan goudgeel. Begin augustus worden de akkers geoogst. De omheining van het kerkhof bij de Nederlands Hervormde kerk is in 1892 geschonken door de rijke industrieel W.A. Scholten. Inmiddels staat het hekwerk samen met het lijkenhuisje op de gemeentelijke Monumentenlijst van Loenen.Op de muur en op de lindeboom zie je korstmossen groeien. Een korstmos is een samenlevingsvorm tussen een schimmel en een alg. Sommige korstmossen reageren sterk op luchtverontreiniging. Door vergiftiging of verandering van de zuurgraad verdwijnen of verschijnen bepaalde soorten. Sinds 1980 zit er veel minder zwaveldioxide in de lucht dan in de decennia daarvoor, waardoor vele soorten zijn teruggekeerd.Wandel verder over de Loener Schepersweg.
Akkers en kerkhof

3Harmanahof

Deze tuin was oorspronkelijk van Harmana Kolkmeijer. Zij wilde er een vlindertuin inrichten. Toen ze in 1996 overleed liet Harmana de tuin na aan Natuurmonumenten, die hem in bruikleen gaf aan het IVN. De IVN-afdeling Eerbeek ontwikkelde de tuin verder en zorgt nu voor dit bijzondere leefgebied van talrijke insecten, vlinders en amfibieën. Regelmatig verzorgen IVN-natuurgidsen educatieve activiteiten en rondleidingen, maar je kunt er ook zonder afspraak een kijkje nemen.De Loener Schepersweg, waar je nu op loopt, heeft op verschillende plekken uithollingen. Aangenomen wordt dat dit het gevolg is van karrensporen. Die zouden zijn ontstaan door het jarenlang vervoeren van heideplaggen en schapenmest van en naar de schaapskooien.Hou bij het bankje rechts aan richting camping Reeëndal
Harmanahof

4Enkwal

Na camping Reeëndal gaat de route verder door een opening in een afrastering met op de grond een wildrooster. De verhoging rechts langs de route is de enkwal. Die wal loopt rondom de westelijke kant van Loenen en ligt zo'n 30-35 m boven NAP. Deze wal is opgeworpen met stenen en boomstronken die bij de ontginning van de gronden werden gevonden. De enkwal diende om de enkgronden te beschermen tegen het telkens opnieuw onderstuiven. Tegenwoordig bestaat de Veluwe vooral uit bos, maar tot ongeveer 1850 was het hoofdzakelijk stuifzandgebied. Dit was ontstaan door eeuwenlange kap van het Veluwese bos ten behoeve van de productie van hout en houtskool. In die tijd was er een bloeiende ijzerindustrie, waarvoor veel houtskool nodig was. Door de kaalslag kreeg de wind vrij spel. Het zand waaide door de overwegend westenwind in de richting van de oostelijk gelegen enkgronden en dreigde deze te bedelven.Vervolg het pad tot vlak voor het wildrooster en sla daar scherp linksaf. Ga bij de T-splitsing rechtsaf.
Enkwal

5Lariksbos

Je loopt door een bos van naaldbomen. Aan de linkerzijde van het pad staat lariks, een boomsoort die - anders dan andere naaldbomen - in de winter zijn naalden verliest. Lariksbossen werden aangeplant ten behoeve van de houtproductie.De larikssoort die je hier ziet komt van oorsprong uit Japan, waar hij groeit in de bergen van het eiland Honsjoe. Je kunt de Japanse lariks herkennen aan de roodachtige takken, waarop de naalden in polletjes bijeen staan. De kegels zijn rond van vorm met naar buiten gekrulde schubben.
Lariksbos

6De naam Vrijenberg

Vrijenberg, waar komt die naam vandaan?In 1354 was er een veldslag tussen de Heekerens en de Bronkhorsten. Het gevecht vond plaats op een verhoging in het landschap, waar nu de weg naar Beekbergen loopt, twee kilometer buiten Loenen. Hertog Reinald de derde had de zijde gekozen van de Heekerens. Om de gunst van de plattelandsbevolking te winnen, besloot hij plostseling om de horige ('gebonden') boeren van de Veluwe vrij te verklaren. Zijn jongere broer Eduard duldde dit niet en kwam op voor de gevestigde orde. De slecht bewapende vrije boeren verloren de veldslag. De plek waar dit gebeurde heet sindsdien de Vrijenberg.Steek de drukke weg weer over en blijf rechtdoor lopen. In de bocht van de Vrijenbergweg ga je na de picknickbank linksaf het voetpad tussen de bomen op. Parallel aan dit pad loopt de Stroobeek.
De naam Vrijenberg

7Stroobeek

Een spreng is een uitgegraven waterbron. De Stroobeek, die ontspringt aan de Vrijenbergweg, is de laatste sprengbeek die vlakbij de spoorlijn water toevoegt aan de Molenbeek.De Stroobeek heeft in de loop der tijd verschillende namen gehad: Strootbeek of Stroobroeksebeek, tegenwoordig wordt hij nog wel eens Vrijenbergbeek genoemd. Het oorspronkelijke beekje werd verbeterd door het te verbinden met een aantal andere, dieper gelegen sprengenkoppen.Om te voorkomen dat de bronnen zouden dichtslibben moesten de sprengkoppen en -beken regelmatig worden geschoond en uitgediept. Twee sprengkoppen voeren nog altijd water. Ze komen samen vlakbij de Vrijenbergweg en stromen verder in de richting van boerderij de Groote Modderkolk.Wandel door tot de route flauw naar links buigt en loop daar scherp rechtsaf langs de weide terug. Bij het bord van de Groote Modderkolk sla je linksaf en loopt tussen de weiden terug naar het startpunt.
Stroobeek

8Eindpunt

Je bent weer bij de Groote Modderkolk, waar de wandeling begon. We hopen dat je fijn gewandeld hebt. Je kunt hier nog wat drinken of even rondkijken op het erf. Meer leuke routes vind je elders op deze site of download gratis onze routeapp.