Cookies op Natuurmonumenten.nl

Natuurmonumenten respecteert de privacy van jouw gegevens

Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en jouw browserervaring te verbeteren, om te integreren met sociale media en jou relevante advertenties te laten zien die op je interesses zijn afgestemd. Klik op "Ik wil een optimaal werkende website" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op de link om jouw voorkeuren voor cookies te wijzigen.Meer uitleg over cookies

Kies jouw cookie instelling

Kies eerst de cookies die je wilt toestaan
Wandelen

10.6 km

Waar

Wolfheze

Wandelen

Rondwandeling Wolfheze

Gevarieerde rondwandeling door de geheimzinnige Wolfhezer bossen, uitgezet door boswachter Herman Veerbeek. Wandel langs machtige Wodanseiken, stokoude dennen, golvende heideveldjes en de Heelsumse beek.

Praktische informatie

Bereikbaarheid

• START

Startpunt

NS station Wolfheze: Toon op kaart

De route

1Startpunt Station Wolfheze

Treinstation Wolfheze, start- en eindpunt van de wandelroute. De vroegere landgoedeigenaar stelde rond 1845 grond beschikbaar voor aanleg van de Rhijnspoorweg. In ruil daarvoor kreeg hij zijn eigen halte.

Staande voor de stationswinkel loop je langs de brandweerkazerne het dorp uit. Loop door de tunnel onder de snelweg; na ongeveer 100 m schuin rechtsaf het zandpad omhoog volgen (= ruiterpad). Volg dit pad tot het groene bord 'Bilderbergbossen' en ga daar rechtsaf. Loop door tot de geelzwarte houten grenspaal, ga daar rechtsaf en voorbij de paal meteen weer linksaf.

Startpunt Station Wolfheze

2Sprengkop

De hoogstgelegen sprengkop van Wolfheze. Vanaf circa 1600 werden hier sprengen gegraven om de vele papiermolens in het gebied van water te voorzien. Door waterwinning en bebossing staan de waterlopen al decennia droog.

Volg voorbij de sprengkop het paadje langs de beekloop, steek het bruggetje over en ga rechtsaf. Bij de T-splitsing rechtsaf, beekloop volgen. Het eerste bruggetje rechts negeren, bij 2 bruggetjes rechtsaf, de beekloop blijven volgen. Bij de T-splitsing linksaf, de beekloop blijven volgen.

Sprengkop

3Grootste den

De grootste en oudste grove den van Wolfheze, een waardige opvolger van de Duizendjarige Den die in 2006 omviel.

Blijf de beekloop volgen.

Grootste den

4Duizendjarige Den

Deze herfstige wirwar van planten, bomen en zwammen laat zien hoe snel de 'Duizendjarige Den' wordt opgenomen in de kringloop van het bos. Rondom staan diverse nakomelingen van de gevallen reus.

Loop door tot hotel Wolfheze, ga daar linksaf over de stenen brug. Steek de Wolfhezerweg recht over (pas op!). Hou na 25 m bij de splitsing rechts aan. Loop bij de kruising rechtdoor tot aan de heide. Volg na het klaphek het linkerpad.

Duizendjarige Den

5Wolfhezer heide

De prachtige Wolfhezer heide, een archeologisch rijksmonument boordevol sporen uit het verleden. Meest recente ontdekking zijn raatakkertjes uit de prehistorie, waarvan de contouren aan de hand van satellietbeelden zijn ontdekt.

Volg dit pad en houd de heide aan je rechterhand, je komt langs 2 bankjes. Aangekomen bij betonpaaltjes ga rechtsaf en ga over 3 bruggetjes.

Wolfhezer heide

6Heelsumse beek

Slingerpaadjes en bruggetjes leiden je langs en over de Heelsumse beek, een 400 jaar oude sprengenbeek op de grens van de Veulwse stuwwal en de uiterwaarden. Verschillende landschappen komen hier bijeen, zoals moerassige oeverlanden, oude bossen en heide met jeneverbesstruwelen.

Blijf steeds pad langs de beekloop volgen.

Heelsumse beek

7Koningsheuvel

De heuvel met berk is de Koningsheuvel, de grootste grafheuvel van Wolfheze. De naam verwijst naar de rijke grafuitrusting die hier is gevonden, waaronder een klokbeker, dolk en stenen polsbeschermer van en boogschutter.

Ga terug over 2 bruggen met trap en sla linksaf, dan het pad  langs de beek volgen tot voorbij het klaphek. Blijf de beekloop steeds volgen.

Koningsheuvel

8Wodanseiken

De knoestige Wodanseiken zijn tussen de 450 en 500 jaar oud. Ze stonden vroeger aan een kabbelend beekje in een open landschap. Een plaatje voor ware romantici.

Ga voorbij de grote eiken het bruggetje over en meteen linksaf. Voorbij het bankje T-splitsing, links aanhouden en doorlopen tot de verharde weg; daar linksaf. Je passeert een veerooster en links enkele grafheuvels en een heuvelachtig gebied met eiken; dit is de kerkheuvel.

Wodanseiken

9Verdwenen dorp

Hier lag vroeger het kerkdorp Wolfheze, een boerengehucht dat in 1585 door Spaanse troepen werd verwoest. De gevluchte bewoners kamen niet meer terug. Pas in de 19e eeuw werden fundamenten van het kerkje gevonden.

Snel na het infobord buigt de weg naar links, hier rechtsaf het zandpad met het bankje inlopen. Waar het weiland ophoudt, rechtsaf  langs de bosrand richting snelweg.

Verdwenen dorp

10Ecoduct over A50

Het ecoduct Wolfhezerheide kwam in 2011 gereed en verbindt de Wolfhezerheide met de Doorwerthse heide. Het is er niet alleen voor dieren, maar ook voor wandelaars.

Ga via de trap het ecoduct op en steek de snelweg over. Aan de overkant  op de kruising linksaf (Klompenpad). Volg vanaf hier de roodgele bordjes, deze bordjes leiden u terug naar het station in Wolfheze.

Ecoduct over A50

11Beukenlaan

De laatste etappe loopt door deze fraaie beukenlaan waar Jac. P. Thijsse, medeoprichter van Natuurmonumenten, nog doorheen heeft gewandeld. Hij verkende het landgoed voor de aankoop, al wandelend vanaf het station. Thijsse schreef dat ‘Wolfheze groote beteekenis heeft in de beschavingsgeschiedenis van Nederland en dat onze romantische landschapschilders heerlijk getuigd hebben van de schoonheid van deze streek’.

Blijf de roodgele bordjes volgen naar station Wolfheze.

Beukenlaan

12Eindpunt in zicht

Aan het einde van de beukenlaan slaat u linksaf richting het eindpunt, station Wolfheze. We hopen dat u van de wandeling heeft genoten!