Algemene voorwaarden Veerdienst Lelystad - Marker Wadden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de veerdienst tussen Lelystad en Marker Wadden.
1. Algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing bij het gebruik van de veerdienst Lelystad – Marker Wadden. Door gebruik te maken van deze veerdienst erkent de reiziger kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden zijn beschikbaar op www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/marker-wadden/varen/boot-naar-marker-wadden en op verzoek in te zien aan boord van het schip. De algemene voorwaarden kunnen op elk ogenblik aangepast worden. De algemene voorwaarden die van kracht waren bij aankoop van het vervoersbewijs blijven gelden voor de duurtijd van het vervoersbewijs.
1.2 De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle voor het verzorgen van de veerdienst bestemde schepen, afmeerlocaties, toegangsinrichtingen en wachtruimtes.
2. Verplichtingen Natuurmonumenten
2.1 Natuurmonumenten draagt zorg voor de kaartverkoop via bovengenoemde website.
3. Verplichtingen van de vervoerder
3.1. De vervoerder verbindt zich om de reiziger, volgens de dienstregeling en conform deze algemene voorwaarden veilig te vervoeren.
3.2 Onder vervoerder wordt verstaan die partij die door Natuurmonumenten voor het jaar 2023 wordt ingehuurd om voor Natuurmonumenten de veerdienst uit te voeren.
3.3 De vervoerder is gerechtigd de reiziger die zich niet aan de wettelijke bepalingen met betrekking tot het vervoer, dan wel aan de bepalingen van deze algemene voorwaarden houdt, de toegang tot het vervoermiddel te ontzetten, dan wel hem uit het vervoermiddel te (doen) verwijderen, indien in redelijkheid van de vervoerder niet kan worden gevergd dat hij die reiziger vervoert.
3.4 De vervoerder is verplicht zorgvuldig om te gaan met de persoonlijke gegevens, verkregen in verband met uitgifte van op naam gestelde vervoerbewijzen, conform de aanwijzingen van de toepasselijke privacywetgeving.
4. Dienstregeling
4.1 Het vervoer geschiedt volgens de door de vervoerder openbaar gemaakte dienstregeling.
De vervoerder is evenwel gerechtigd om gegronde redenen (bv. ingevolge beslissingen van overheden, wijziging, wetgeving, operationele vereisten die verband houden met bedrijfs-middelen, vervoermiddelen, weeromstandigheden, technische mankementen aan haltes en/of vaartuigen die de uitvoering van de dienst verhinderen ect) de dienstregeling aan te passen, andere tijdstippen en/of volgens een alternatieve route te varen en/of alternatieve vervoer-middelen in te zetten.
4.2 De vervoerder kan, in geval van overmacht, het vervoer geheel of gedeeltelijk schorsen of staken. De vervoerder stelt de reiziger zo spoedig mogelijk in kennis van het staken en indien mogelijk van de redenen, de te nemen maatregelen en mogelijk duur.
4.3 In de dienstregeling worden tenminste vermeld:
a. de dagen waarop de vaarten plaats vinden;
b. de vertrektijden. Deze zijn bij benadering aangegeven.
5. Geldigheid vervoersbewijzen en tarieven
5.1 Een vervoersbewijs is geldig indien het in omloop is gebracht door Natuurmonumenten en indien:
a. het vervoersbewijs, indien het persoonlijk is, overeenstemt met de identiteit van de houder;
b. het vervoersbewijs niet onbevoegd is gewijzigd;
c. het vervoersbewijs (voldoende) leesbaar is;
d. het vervoersbewijs niet bewerkt of verminkt is.
5.2 Een vervoerbewijs is uitsluitend geldig voor de afvaarten die vertrekken op de tijdstippen die op het vervoerbewijs zijn vermeld. Een vervoerbewijs is niet geldig voor eerdere of latere afvaarten.
5.3 Op grond van bepaalde criteria (lid of geen lid van natuurmonumenten) kunnen gereduceerde tarieven gelden. De passagier dient bij aankoop van een vervoerbewijs zelf aan te geven indien hij op grond van bepaalde criteria in aanmerking komt voor een specifiek tarief.
5.4 De vervoerder is te allen tijde gerechtigd om (namens haar) de geldigheid van het vervoersbewijs te laten controleren door hiervoor door haar aangestelde personen.
5.5 Bij vermissing van het vervoersbewijs (diefstal, verlies e.d.) dient reiziger aannemelijk te maken dat een veerdienst ticket voor de specifieke afvaart rechtmatig door de reiziger is verkregen. Vervoerder kan middels backlog gevens in het kaartverkoopsysteem de naam van de reiziger verifiëren. Als dit niet kan worden vast gesteld dient reiziger een nieuw vervoerbewijs aan te schaffen.
5.6 Kinderen die de leeftijd van dertien jaar nog niet bereikt hebben, mogen slechts onder begeleiding mee varen.
5.7 De vervoerder is bevoegd de tarieven van de vervoersbewijzen te wijzigen.
5.8 Annuleren van een vervoersbewijs is niet mogelijk.
5.9 Tickets omboeken vanwege (mogelijk) minder goed weer is niet mogelijk.
5.10 Bij zeer slecht weer (storm) kan de boot niet varen. Je krijgt uiterlijk 24 uur van tevoren bericht en het geld voor de ticket(s) wordt dan teruggestort;
5.11 Bij slechte weersvoorspelling tijdens de heenvaart kan de schipper besluiten dat hij i.v.m. de veiligheid eerder terug moet varen. Dit wordt op tijd bekendgemaakt;
6. Handbagage
6.1 Het is de reiziger verboden voorwerpen of stoffen aan boord te brengen die gevaar, verontreiniging of hinder voor een ander kunnen veroorzaken. De vervoerder mag indien daarvoor aanleiding bestaat naar diens oordeel een controle (laten) doen. De vervoerder kan de reiziger de toegang tot het vervoermiddel weigeren dan wel hem noodzaken het vervoermiddel te verlaten, indien naar zijn oordeel handbagage van de reiziger gevaar, verontreiniging of hinder voor een ander kan veroorzaken dan wel dat de reiziger zich verzet tegen controle.
6.2 Vervoer van handbagage geschiedt op de daarvoor aangewezen plaats. De reiziger zorgt zelf voor het in- en uitladen.
6.3 De reiziger is verplicht de handbagage die hij in het vervoermiddel meevoert zelf te bewaken. De reiziger is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door zijn handbagage die hij in het vervoermiddel meeneemt, tenzij bewezen wordt dat de schade door de schuld van de vervoerder werd veroorzaakt.
6.4 Handbagage mag slecht zodanig worden geplaatst dat deze de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van reizigers of personeel niet belemmert en hen ook overigens niet hindert.
7. Dieren en fietsen
7.1 Het is de reiziger niet toegestaan fietsen mee te nemen naar Marker Wadden.
7.2 Honden en overige huisdieren zijn niet toegestaan op de veerdienst naar Marker Wadden.
8. Verplichtingen van de reiziger
8.1 De reiziger moet ter plekke beschikken over een geldig vervoerbewijs, tenzij hij recht heeft op kosteloos vervoer. De reiziger dient de vervoerprijs voor of bij aanvang van de vaart te voldoen. Tijdens de vaart dient hij of zij, op eerste verzoek, te kunnen aantonen over een geldig vervoerbewijs te beschikken.
8.2 De reiziger is verplicht de aanwijzingen op te volgen die door de vervoerder of het personeel worden gegeven tot handhaving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden of in het belang van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang in de wachtgelegenheden, op de haltes en in de vervoermiddelen.
8.3 De reiziger dient toe te zien op zijn eigen veiligheid en dient zich te gedragen als een normaal voorzichtig en zorgvuldig persoon.
8.4 De reiziger is verplicht gedurende de rit één van de voor reizigers bestemde zit- of staanplaatsen in te nemen.
8.5 De reiziger die enig onderdeel van een wachtgelegenheid, vervoermiddel, van tot haltes behorende werken en inrichtingen of overige eigendommen van of in gebruik van de vervoerder verontreinigt, beschadigt of ontvreemdt of wiens handbagage dergelijke schade toebrengt, moet de daardoor veroorzaakte schade aan de vervoerder vergoeden. Geen schadevergoeding wordt verlangd, indien de schade is veroorzaakt door een omstandigheid die een zorgvuldige reiziger niet heeft kunnen vermijden en voor zover die reiziger de gevolgen daarvan niet heeft kunnen verhinderen.
8.6 Wordt een kind dat jonger is dan dertien jaar begeleid door een persoon van achttien jaar of ouder, dan is deze begeleider verplicht ervoor zorg te dragen dat dit kind niet handelt in strijd met deze algemene voorwaarden.
9. Verdere verbodsbepalingen voor de reiziger
9.1 Het is de reiziger verboden:
a. Het personeel op enige wijze te hinderen in de uitoefening van zijn taak;
b. foto- en/of film- of geluidsopnamen te maken en/of publiceren van personeel in de uitoefening van zijn taak, tenzij het personeel hiervoor toestemming verleent;
c. een vervoermiddel zonder noodzaak in te gaan of verlaten anders dan met gebruikmaking van een daarvoor bestemde in- of uitgang en/of op een daarvoor bestemde halte;
d. hinder of overlast te veroorzaken voor reizigers en/of personeel;
e. in een vervoermiddel te roken of zich daarin te bevinden met een brandende pijp, sigaar of (e-) sigaret;
f. gebruik te maken van een noodvoorziening of deze in werking te stellen, behalve in geval van direct gevaar of gegrond vermoeden van gevaar voor het vervoermiddel of voor personen in het vervoermiddel.
9.2 Het is de reiziger verboden wachtgelegenheden, vervoermiddelen, tot haltes behorende werken en inrichtingen of overige eigendommen van of in gebruik bij de vervoerder te beschadigen, te verontreinigen dan wel zaken daaruit te ontvreemden.
10. Aansprakelijkheid
10.1 De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade aan personen en/of goederen met uitzondering van het bepaalde in artikel 8:105 en 8:106 van het Burgerlijk Wetboek.
10.2 De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade voortvloeiende uit de bijzondere risico’s welke het vervoer van zieken en/of gewonden van de veerpont met zich meebrengt.
10.3 De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van diefstal.
10.4 De vervoerder is nimmer aansprakelijk voor schade van de reiziger die zich zonder geldig vervoersbewijs aan boord van de veerpont of op de in artikel 4.1 genoemde plaatsen bevindt.
10.5 Vertrektijden zijn bij benadering vastgesteld in verband met overig scheepvaartverkeer, weersomstandigheden, passagiersaanbod en eventuele calamiteiten. Aan deze vertrektijden kunnen geen rechten worden verleend voor aansprakelijkheid van de vervoerder.
10.6 De vervoerder is ingevolge van artikel 8:108 van het Burgerlijk Wetboek niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.
10.7 Wanneer ingevolge deze overeenkomst een (natuurlijk) persoon voor of namens de vervoerder is opgetreden en aansprakelijk wordt gesteld voor schade die door een reiziger bij het vervoer is geleden, kan ook hij zich beroepen op de beperkingen van de aansprakelijkheid zoals deze voor de vervoerder gelden.
11 Klachten en geschillen
11.1 Klachten en/of opmerkingen kunnen zowel mondeling als schriftelijk worden ingediend bij:
Vereniging Natuurmonumenten
Stationsplein 1, 3818 LE Amersfoort
Tel: 0900-3242526
Of via het contactformulier: www.natuurmonumenten.nl/service/contact
11.2 Op deze vervoerovereenkomst is Nederlands recht van toepassing en uitsluitend de Rechtbank Rotterdam is bevoegd om van geschillen ter zake deze vervoersovereenkomst kennis te nemen, tenzij partijen een andere vorm van geschillenbeslechting afspreken.