Voorwoord - jaarverslag 2017

Een beweging van mensen met hart voor de natuur. Dat is wat Natuurmonumenten wil zijn. En dat is waarin we steeds beter slagen. Onze campagne Bescherm de Kust mondde in 2017 uit in het Kustpact, waarmee we onze kostbare ongerepte stranden en duinen beter kunnen beschermen.

Koninginnekruid

We zijn een nieuwe campagne begonnen om het ronduit dramatische verlies van onze insecten te stoppen. Ook hiervoor kregen we royale steun uit de samenleving. Het laat zien hoe sterk het besef is dat er iets op het spel staat. Het beschermen van onze prachtige natuur, landschappen en monumenten is nooit vanzelfsprekend.

Daarom willen we samen opkomen voor een mooi Nederland. Niet alleen voor onze eigen gebieden, maar ook voor al die waardevolle landschappen daarbuiten. Landschappen met hun eigen geschiedenis, hun eigen identiteit, hun eigen verhalen. Die inzet voor een mooi Nederland kunnen we alleen tot een succes maken als we zelf onze kerntaak – het beschermen, beheren en ontwikkelen van natuur – goed doen. Daar doen wij iedere dag weer ons best voor. Bij de ontwikkeling van de Marker Wadden, in de uiterwaarden van de Maas, in onze weidevogelgebieden, op onze landgoederen. Werk dat onze achterban mogelijk maakt.