Ga direct naar inhoud
Nieuws

Leerlingen Dingstede op onderzoek in De Wieden

17 september 2020 | Regina Brouns

Tweedeklassers van scholengemeenschap Dingstede uit Meppel duiken deze week een dagdeel De Wieden in. Ze hooien traditioneel een stuk land dat de school dertien jaar geleden adopteerde van Natuurmonumenten. En dit keer verrichten ze ook onderzoek dat uitmondt in een vlog.

School Dingste aan het hooien

Instructies boswachter

Boswachter Roelof de Jonge staat dinsdagochtend met een hark in zijn hand. Hij legt leerlingen uit hoe ze dat werktuig straks op het land moeten gebruiken. “Het is straks lekker zompig, dat slurpt zo lekker”, zegt De Jonge. Bijna alle leerlingen zijn voorzien van laarzen. Eentje is die vergeten. “Wat gebeurt er dan?”, wil ze weten. “Dan krijg je natte voeten”, zegt docente Jannie Schalen droogjes.

Bezoek op school

De docente biologie is een van de drie leerkrachten die mee zijn gekomen naar De Wieden. Een minder dan anders. “Normaal gesproken begeleiden ook een aantal vrijwilligers deze dagen. Maar in deze coronatijd is dat niet verstandig”, legt De Jonge uit. Om diezelfde reden doet hij zijn verhaal over De Wieden dit keer ook niet in de kantine van de werkschuur aan de Reeënweg, de plek waar het hooilandje in de buurt ligt. Onze boswachter bezocht onlangs alle tweede klassen op de school zelf.

Educatie over biodiversiteit

Dat past misschien ook wel beter bij de wat gewijzigde opzet van het dagje werken in De Wieden. Andere jaren bestaat het hoofddeel van de klus uit een paar uur hooien. “Dit jaar staat natuureducatie wat meer voorop”, vertelt Jannie Schalen. “We vinden het belangrijk dat de leerlingen wat te weten komen over bijvoorbeeld biodiversiteit. Ze onderzoeken welke vegetatie voorkomt in De Wieden. Uiteindelijk maken ze in groepjes van drie een vlog over de resultaten. Op die manier kunnen we het werk ook met een cijfer beoordelen.”

Serieus werken op hooilandje

En dat komt de inzet van de leerlingen weer ten goede, glimlacht Schalen. Al wordt er best serieus gewerkt op het hooilandje. “Ze vinden dat onderzoeken ook leuk. Gisteren gingen ze met schepnetjes aan de slag en kwamen ze onder meer kikkers, padden en salamanders tegen”, vertelt De Jonge, die de komst van de scholen al jarenlang begeleidt voor onze organisatie.

Dat de leerlingen bij een temperatuur van 30 graden aan de slag mogen, heeft hij ook nog niet eerder meegemaakt.

Regina Brouns