Ga direct naar inhoud

4 uur 2
12 km

Over de route

Gaasterland hoort bij Friesland, maar het wekt niet direct die indruk. Hier geen weidse vlaktes, maar een glooiend landschap met bossen en hier en daar een houtwal. Het door landijs opgestuwde keileem vormde in de voorlaatste ijstijd dit heuvelachtige gebied. Het Lycklamabos is van oorsprong een eikenhakhoutplantage. Met de omliggende bossen en de glooiende weilanden leent dit afwisselende landschap zich prima voor een flinke wandeltocht. Veel plezier!

Waar kun je starten

Lycklamabos - Natuurmonumenten
Startpunt

Bezoekerscentrum Mar en klif

Wat kom je onderweg tegen?

Bezoekerscentrum Mar en Klif

1. Bezoekerscentrum Mar en Klif

Het bezoekerscentrum Mar en Klif (De Brink 4, Oudemirdum) is startpunt van de wandelroute Gaasterland. Het bezoekerscentrum annex VVV biedt zowel jong als oud informatie over de geschiedenis en natuur van het Nationaal Landschap Zuidwest Fryslân. De expositie is leuk voor kinderen en interessant voor volwassenen. Kijk op de website van Mar en Klif voor de actuele openingstijden: www.marenklif.nl.

Routebeschrijving

Loop richting het noorden links om de Fonteinkerk heen de Fonteinwei af. Voor Camping de Waps sla je rechtsaf het bos Elfbergen in. Volg de rood gemarkeerde route. Let op: dit is een ruiterroute en ruiters hebben dus voorrang!

Natuurschuur Staatsbosbeheer

2. Bos Elfbergen

Het bos Elfbergen van Staatsbosbeheer ligt ten noorden van Oudemirdum en is met z'n 175 hectare het grootste bos van Gaasterland. Het heeft naald- en loofhoutsoorten in allerlei leeftijden. Tijdens de crisisjaren van de 20e eeuw was er op dit terrein een werkkamp voor jeugdige werklozen gevestigd onder de naam Werkkamp Elfbergen. De grote vijver met een houten brug die links van het pad, midden in het bos ligt was een van de werkzaamheden die deze jonge mensen tussen 1935 en 1937 uitvoerden.

Routebeschrijving

Je loopt achter de NatuurSchuur Gaasterland van Staatsbosbeheer langs en komt op de Houtwal die je volgt richting het noorden. Neem de tweede brug rechtsaf over de Sminkefeart. Kijk goed uit bij het oversteken en vervolg het pad langs de golfbaan. Voor het terras van de golfclub sla je rechtsaf, het bos in. Neem het bospaadje links van het ruiterpad en volg dit paadje met de bocht naar links. Zo'n 150 meter verder, net voorbij het hek met bord 'Eigen terrein' van de golfbaan, sla je linksaf het bospad in. Aan de rechterkant van dit pad zie je een bosven, links ligt de golfbaan. Loop alsmaar rechtdoor en bij punt 3 neem je het pad rechtsaf door het dubbele hek en loop je het Lycklamabos van Natuurmonumenten in.

Lycklamabos

3. Lycklamabos

Vanwege de onderliggende keileemlaag in het Lycklamabos, die geen water doorlaat, werden er zo'n 200 jaar geleden greppels gegraven voor de afwatering. De vrijgekomen grond werd op de tussenliggende stroken gegooid, waardoor er zogenaamde rabatten ontstonden: hoge ruggen waarop eikenhakhout werd aangeplant. De gaafheid van het greppelpatroon en de herkenbare, systematische aanleg maken het Lycklamabos tot een waardevol cultuurhistorisch relict van de hakhoutcultuur die zo'n belangrijke rol gespeeld heeft in de geschiedenis van Gaasterland in de 19de en begin 20ste eeuw.

Routebeschrijving

Je komt uit op de Boekesingel en als je een stukje rechtdoor loopt kijk je uit over een open terrein. Neem links het bospaadje dat diagonaal tussen de beide wandelpaden het bos inloopt.