Cookies op Natuurmonumenten.nl

Natuurmonumenten respecteert de privacy van jouw gegevens

Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en jouw browserervaring te verbeteren, om te integreren met sociale media en jou relevante advertenties te laten zien die op je interesses zijn afgestemd. Klik op "Ik wil een optimaal werkende website" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op de link om jouw voorkeuren voor cookies te wijzigen.Meer uitleg over cookies

Kies jouw cookie instelling

Kies eerst de cookies die je wilt toestaan
Nieuws van de boswachter

Eerste schop in de grond voor 'Blues in the Marshes' en Hoogwateraanpak ’s-Hertogenbosch

01 SEPTEMBER 2014 | Sander Verwoerd

Op donderdag 28 augustus is de aanleg van het waterbergingsgebied HoWaBo en het LIFE+ project Blues in the Marshes officieel gestart. Alle 120 aanwezigen staken op symbolische wijze de eerste schop in de grond.

Hiermee werd het startsein gegeven voor de grootschalige graafwerkzaamheden in de Honderdmorgen en het Vlijmens Ven, die duren tot eind 2017.

Hoogwaterveiligheid 

In totaal wordt 600.000 kuub grond afgegraven. Een kwart van de grond wordt ingezet voor de aanleg van circa 10 km aan HoWaBo-kades. Zo ontstaat een waterbergingsgebied van 750 hectare tussen Vught, Vlijmen en ’s-Hertogenbosch. Tijdens hoogwaterpieken op de Aa, Dommel en Maas kan water hier tijdelijk worden ‘geparkeerd’. Naar verwachting wordt de waterberging eens in de 100 tot 150 jaar ingezet.

Natuur om te genieten

In de afgegraven delen van de Honderdmorgen en het Vlijmensven  kunnen zich weer bijzondere graslanden ontwikkelen, waaronder ook de zeldzame blauwgraslanden. Allerlei planten en dieren krijgen er zo een flink leefgebied bij. Ook levert het een aanwinst op voor wandelaars, fietsers en andere genieters van de natuur. 

Werkzaamheden en planning

De aannemer die het werk gaat uitvoeren is Martens en Van Oord. De voorbereidende werkzaamheden zijn al gestart. De grootschalige graafwerkzaamheden en het grondtransport starten naar verwachting in september. Voor het vervoer van zand is in samenspraak met de omgeving en de gemeenten een verkeersplan opgesteld. Overlast voor omwonenden wordt daarmee zoveel mogelijk beperkt. Vóór 1 januari 2018 moet dit LIFE project  zijn afgerond.

  

Sander Verwoerd

Volg mij:TwitterFacebook