Je bent van harte welkom in onze natuurgebieden! Buiten uitwaaien, bewegen, genieten en de gedachten verzetten in de natuur is voor veel mensen belangrijk. Door elkaar de ruimte te geven en respectvol om te gaan met de natuur zorgen we er samen voor dat het mogelijk blijft.
De dagen zijn lekker lang, de zon schijnt en de bomen en struiken zijn mooi groen. Bloemen bloeien, bijen zoemen en veel mensen hebben behoefte aan natuur en dat kan, de natuur is open.
De natuur is kwetsbaar in het voorjaar. Vogels broeden en er zijn veel jonge dieren. Wij hebben dan ook de hulp van onze bezoekers nodig om de natuur te beschermen. We vragen iedereen nadrukkelijk de toegangsregels te respecteren:
Dieren in onze natuurgebieden kunnen nergens anders naar toe. De natuur is hun thuis. Het is belangrijk afstand te houden, geen rustgebieden te betreden en honden aan de lijn te houden. We vragen je om respectvol met de natuur om te gaan. Bedenk dat jonge dieren en hun ouders gevoelig zijn voor verstoring en zich verschuilen om geen gevaar te lopen. Dat doen ze echt uit lijfsbehoud en als wij ons aan de toegangsregels houden voorkomen we ongelukken.
Met het langzaam verruimen van de corona maatregelen lijkt het ook iets rustiger te worden in de natuur. Dat is fijn voor jonge dieren en hun ouders. Als je de natuur bezoekt oriënteer je dan goed via lokale media, websites van gemeentes en natuurorganisaties, want bij extreme drukte kan het toch zo zijn dat toegangswegen, parkeerplaatsen en paden afgesloten zijn.
De maatregelen rondom corona veranderen regelmatig. Houd de website van de Rijksoverheid in de gaten voor het laatste nieuws en richtlijnen.
Veel georganiseerde excursies en activiteiten buiten zijn nog afgelast vanwege de maximale groepsgrootte. Behalve vaarexcursies, die gaan vanaf zaterdag 5 juni weer door. Kijk op onze activiteitenpagina welke activiteiten weer geboekt kunnen worden. Kinderactiviteiten en online bijeenkomsten gaan ook gewoon door.
Iedereen die een excursie of andere activiteit heeft geboekt, die niet door kan gaan, ontvangt hierover een mail en krijgt het betaalde bedrag zo spoedig mogelijk teruggestort.
Breng een bezoek aan Marker Wadden, bestel hier je boottickets. Of ga struinen op Tiengemeten. Kijk hier voor een route bij jou in de buurt of kijk op de kaart waar je dicht bij huis de natuur in kunt. Voor wie niet naar buiten mag is er de mogelijkheid om online door onze mooiste gebieden te wandelen. Of ga aan de slag in je eigen tuin en help de dieren met de tips van boswachter Mathiska.
Gelukkig zorgt OERRR ervoor dat er genoeg te doen is voor kinderen! Zo kun je thuis lekker knutselen met de leukste speel- en knutseltips van OERRR.
Onze bezoekerscentra zijn weer open. Weliswaar met beperkingen, zo blijven mondkapjes voor bezoekers ouder dan 12 jaar verplicht. Het maximaal aantal bezoekers per locatie hangt af van het vloeroppervlak. Volg daarom de instructies en aanwijzingen van medewerkers op. Voor de openstelling van andere recreatieve voorzieningen gelden de corona-richtlijnen van de overheid.
Onze vergaderlocaties gaan vanaf 5 juni weer open. Voor beschikbaarheid en aanvragen, kijk hier. Bij horecagelegenheden zijn de meeste terrassen weer geopend en bezoekers welkom.
Ook in onze recreatieve voorzieningen als uitkijktorens en vogelkijkhutten gelden de coronaregels van de overheid. Draag een mondkapje, houd 1,5 meter afstand en vermijd groepen groter dan twee personen waarvan de leden ouder zijn dan 12 jaar. Vanaf vrijdag 4 juni mag dat met maximaal 4 personen (exclusief kinderen t/m 12 jaar) of het eigen huishouden.
Mocht het zo druk zijn dat de anderhalve meter afstand niet te handhaven is ga dan niet naar binnen. Als het blijvend (te) druk is zullen wij voorzieningen afsluiten, onze boswachters nemen regelmatig een kijkje om dat in de gaten te houden.
We vragen begrip van onze bezoekers voor onverwachte afsluitingen of drukte. We proberen zo goed mogelijk te anticiperen en vooruit te kijken, maar soms ontkomen we er niet aan om vanwege de lokale situatie ad hoc maatregelen te nemen.