Ga direct naar inhoud

38 minuten
2 km

Over de route

Ga op avontuur langs de Steile Oever. De rivier slingert hier dwars door het bos. De oevers van de Regge bieden een uitstekend gebied voor allerlei bijzondere soorten. Door de natuurlijke loop van de rivier ontstaan steile wandjes waar oeverzwaluwen broeden. Ook de otter heeft zijn weg gevonden naar de Regge. En misschien spot je wel een ijsvogel?

Op een paar plekken zijn vlonders en stapstenen neergelegd om droge voeten te houden. Bij hoog water kun je kiezen voor een korte omleiding of gewoon je laarzen aan trekken. De route is niet gemarkeerd. Volg het avontuurlijke pad langs het water.

Het is een korte route van ongeveer 2 kilometer en daardoor geschikt voor kinderen (niet in de buggy)  De route is niet gemarkeerd, maar eenvoudig te volgen.

Waar kun je starten

Kasteel Eerde
Startpunt

Ommen, parkeerplaats Steile Oever

Wat kom je onderweg tegen?

De wandeling start bij de parkeerplaats Steile Oever. Bij het informatiebord van Staatsbosbeheer ga je vóór de slagboom het paadje in naar rechts. Bij paaltje N23 van Routenetwerk Vechtdal via hekje oversteken naar het uitzichtpunt. Let op! Dit is een gevaarlijke oversteek!
Uitzichtpunt Steile Oever
Vlonderpad

1. Uitzichtpunt Steile Oever

De Steile Oever is een stuwwal uit de laatste ijstijd.  Doordat de rivier de Regge een bocht maakte, is de oever nog steiler uitgesleten. Tegenwoordig is de Steile Oever nog maar een oude Regge meander. Het gebied maakt onderdeel uit van Landgoed Eerde. Onderlangs is een vlonderpad aangelegd om bij hoog water ook droge voeten te houden.

Neem trap naar beneden en ga onderaan linksaf. Volg voorlopig even de gele pijltjes van het wandelroutenetwerk. Je komt bij een splitsing. Loop naar het bankje bij de poel en geniet van het uitzicht.
Eik langs Steile Oever

2. Regge weer verbonden met oude arm

Natuurmonumenten heeft hier de oude arm weer verbonden met de rivier. Bij hoog water stroomt de Regge over en kan via een verlaagd deel weer richting Steile Oever stromen. Verbaas je over de scheve Eikenbomen langs het pad. Ze groeien naar het licht. Door hun stevige wortelstelsels zijn ze al decennia onverwoestbaar.

Voor het vervolgen van de route Beleef de Regge loop je weer terug naar de splitsing en ga je rechtsaf (gele pijtjes volgen, de route loopt schuin omhoog). Je komt hier langs de ‘Hoge Oever’. Volg het pad tot het hek van het Scoutingterrein.
Bord Scouting

3. Scoutingterrein Eerde

Philip Dirk Baron van Pallandt gaf een deel van zijn grondgebied op Landgoed Eerde in gebruik voor Scoutingkampen.  In 1913 kampeerden de eerste padvinders op landgoed Eerde. Tot op de dag van vandaag zijn hier met de feestdagen en in de schoolvakanties kampen. Natuurmonumenten ondersteunt dit van harte en stelt het terrein beschikbaar.

Praktische informatie

• Honden welkom, mits aan de lijn