Word lid

Nieuwkoopse Plassen

Wandelen

Wandel- en kanoroute Pimmetjespad, Nieuwkoopse Plassen

Een stukje varen en dan wandelen met het hele gezin op het eilandje de Geitenkamp, midden op de Nieuwkoopse Plassen. Tijdens de vaartocht geniet je van het weidse uitzicht en op het eiland valt heel wat te beleven: bekijk de torens van Nieuwkoop en spot de bruine kiekendief vanuit een kijkhut.

Wandelen op het Pimmetjespad bij de Nieuwkoopse Plassen

Het eilandje de Geitenkamp ligt midden op de plas. Op de vaarroute heb je het weidse uitzicht van de plas en vaar je door een klein slootje langs bloemrijke oevers. Op dit kleine eiland middenin de Nieuwkoopse Plassen valt het hele jaar door wat te beleven. Knalgele dotterbloemen in het voorjaar en paarse rietorchideeën in de zomer. Bekijk de torens van Nieuwkoop en ontdek de bruine kiekendief vanuit de drijvende kijkhut.

Een kort wandelpad brengt je door een afwisselend landschap van wuivend riet en bulten veenmos tot een ouderwetse legakker en vochtig bos. Bij de informatiepanelen langs het pad kun je even stil te staan bij de natuur terwijl de kinderen de opdrachten uitvoeren die er op staan. En na afloop kun je terecht bij restaurant Tijsterman, bij het bezoekerscentrum.

De route (wandelen: 1 km, kanoën 3 km)

De route begint bij het bezoekerscentrum Nieuwkoopse Plassen. Volg op de doorgaande weg door Nieuwkoop de TOP-borden naar het parkeerterrein naast Ruygeborg. Het navigatieadres is Noordenseweg 23A in Nieuwkoop. Loop na het parkeren de dijk op en sla rechtsaf. Het is vijf minuten lopen. Op rustige dagen kunt u parkeren bij het bezoekerscentrum aan Dorpsstraat 116 in Nieuwkoop.

Bij het bezoekerscentrum kun je een geplastificeerde routekaart krijgen. De kano- en wandelroute is niet gemarkeerd. Bij de aanlegsteiger staat een groot informatiepaneel met informatie en kaart.

De gehele route gaat over onverharde paden. Bij nat weer is het verstandig om hoge schoenen of laarzen te dragen. De kano- en wandelroute is minder geschikt voor mensen die slecht ter been zijn.

Praktische informatie

Bereikbaarheid

• START

Startpunt

Bezoekerscentrum Nieuwkoopse Plassen: Toon op kaart

Aanrijdroute auto

Vanaf de A2:
Neem afslag Breukelen (nr 3). Volg de borden Woerden tot u de N212 op kunt richting Wilnis en Amsterdam. Sla de eerste afslag linksaf richting Nieuwkoop (N463). Na 13 km waar de weg in Nieuwkoop met een scherpe bocht naar rechts gaat, rechtdoor gaan en meteen bij de eerste ophaalbrug links is het bezoekerscentrum. Als de parkeerplaats vol is, kun je parkeren bij het natuurgebied Ruygeborg. Volg hiervoor de TOP-borden 'Natuurmonumenten Ruygeborg'.

Vanaf A4:
Neem afslag Zoeterwoude / Rijndijk (afslag 6a) en ga richting Alphen aan den Rijn. Volg de borden Alphen (ongeveer 15 km) tot u de Nieuwkoopseweg (N231) richting Nieuwkoop op kunt. Volg dan de ANWB-borden 'Nieuwkoop en Natuurmonumenten'.

Vanaf A12 / N11:
Voeg vanaf de A12 op de N11. Neem afslag Nieuwkoop/Boskoop. Volg dan de ANWB-borden richting Nieuwkoop en uiteindelijk 'Natuurmonumenten'.

Aanrijdroute openbaar vervoer

Vanaf station Alphen a/d Rijn gaat bus 147 richting Uithoorn. Je kunt uitstappen bij de halte Meeuwenlaan in Nieuwkoop; het is vanaf hier een klein minuutje lopen naar het bezoekerscentrum.
Wil je naar werkschuur De Kievit om daar te wandelen? Reserveer minimaal een uur van tevoren de Regiotaxi Holland Rijnland (http://www.rthr.nl/). Deze rijdt vanaf verschillende plekken (stations Woerden en Alphen a/d Rijn) naar de Nieuwkoopse Plassen.

De route

Startpunt

Nieuwkoopse Plassen

Wat wij hier doen

De schoonheid behouden

Natuurmonumenten doet veel in zo’n gevarieerd gebied als de Nieuwkoopse Plassen. Samen met rietsnijders, boeren en vrijwilligers werken onze boswachters vooral aan het natuurvriendelijk maaien op de riet- en graslanden. Ook werken we aan nieuwe natuur rond het plassengebied, de Groene Jonker. Dit natuurgebied met ondiepe plassen is een goede aanvulling op het plassengebied. De lepelaar haalt z'n eten uit de Groene Jonker en vindt een veilige slaapplek in de Nieuwkoopse Plassen.