Fietsen

Fietsroute Texel - Stayokay, Waalenburg, Oudeschild en Hoge Berg

Beleef met deze route het veelzijdige eiland Texel. Spring op de fiets (te huur bij Stayokay) voel de wind door je haren, slinger door de oude waddenpolder Waalenburg en zie het weidse uitzicht vanaf de waddendijk.

Vogels, bloemen en insecten. Je wordt omringd door natuur. Onderweg krijg je tips van de boswachter over de leukste en mooiste plekjes.

Fiets deze route met onze route-app

Bezoekersinformatie

Bereikbaarheid

De route

Startpunt

1StayOkay Texel

De route start vanaf Stayokay. Fiets richting de Emmalaan (met de ingang van stayokay in de rug naar rechts) en ga op de Emmalaan rechtsaf. Bij de rotonde fiets je rechtdoor de Bernhardlaan op. Ga na 200 meter rechtsaf de Sluyscoog in (richting knooppunt 51) en neem gelijk de 1e weg rechts.

Ga de 2e weg links (Kadijksweg), 1e weg links (Marsweg) en fiets deze helemaal af tot aan de Waalderweg. Sla hier linksaf en gelijk de 1e weg rechts (Meyertebos). Blijf deze weg volgen tot aan de Burgerdijk, sla rechtsaf en fiets het Waal en Burgerdijkje op (1e links richting knooppunt 65) Het Waal en Burgerdijkje kronkelt dwars door het midden van Texel. Je fietst hier tussen de bomen, struiken, bloemen en dan weer in open vlakte.

StayOkay Texel

2Sluisje en Struinnatuur

De Waal en Burgerdijk is de oude zeedijk die Texel beschermde tegen de woeste zee. Door de enorme kracht van het kolkende water ontstond hier in 1552 toch een dijkdoorbraak. Bij het dichten van de dijk was het onmogelijk om het diepe stroomgat te dichten. Men legde de dijk er omheen waardoor het gat, ook wel waal of wiel genoemd, zichtbaar bleef. Je staat hier bij de ‘Weegeswaal’, het grootste waal van Texel.

Aan je rechterhand zie je de struinnatuur. Het stuk van Waalenburg dat speciaal is ingericht om vrij in rond te wandelen, te picknicken, bloemen te plukken en in het water te spelen.

De bloemenzaden die samen met kinderen van de Vrije school Stella Maris zijn uitgezaaid komen overal in het gebied op. Het zorgt voor een vrolijk aangezicht als je over het Waal en Burgerdijkje fietst. Stap hier even af en struin door de bloemenzee en langs de watertjes.

Vervolg het slingerende dijkje tot aan de Ruigendijk en sla rechtsaf richting de rotonde. (Via knooppunt 66 naar 23). Ga hier rechtsaf.

Struinnatuur Waalenburg Texel
    Sluisje en Struinnatuur

3Boerderij Hoogvliet

Hier ziet u aan uw rechterhand boerderij Hoogvliet. Een ambachtelijk boerenbedrijf met  900 schapen en 120 zoogkoeien. Hier koopt u vers en diepgevroren lams- en rundvlees. Niet handig meenemen op de fiets? Bestel vooraf en haal het later op. Kijk voor meer informatie op de website

Fiets 650 meter door en sla linksaf richting Natuurcentrum De Marel.

4Natuurcentrum de Marel - in de maak

Aan de rand van oude Waddenpolder Waalenburg bouwt Natuurmonumenten aan haar toekomstig Natuurcentrum De Marel. Natuurmonumenten heet, vanaf voorjaar 2021, Texelaars en eilandgasten welkom voor informatie over gebieden van Natuurmonumenten. Je kunt hier wandelen door het gebied, spelen in de speelnatuur en genieten van het geweldige uitzicht bij het uitkijkpunt. Het centrum wordt een uitvalsbasis waar je wordt aangemoedigd om naar buiten te gaan. Kom hier zeker volgend jaar nog een keer kijken.

Via het Kragemakerspad fiets je langs historische kenmerken dwars door de polder.

Natuurcentrum De Marel in de maak
    Natuurcentrum de Marel - in de maak

5Paardenpaadje en zwerfkeien

Hier sta je aan het begin van het in ere herstelde paardenpaadje. Dit was vroeger de Motweg, de verbindingsweg door Waalenburg. De paarden liepen over de steentjes in het midden en de wielen van de kar over de stroken ernaast. Dit soort oude paardenpaden kun je nog op een paar plekken op Texel terugvinden.

De 2 mega zwerfkeien verderop zijn tijdens graafwerkzaamheden van de randsloot in 2019 tevoorschijn gekomen. Deze keien zijn waarschijnlijk wel 500 miljoen jaar oud en zijn in de ijstijd met gletsjers naar Texel gekomen. Er zaten heel veel zeepokken op de keien, dit geeft aan dat vroeger de zee stroomde op de plek van de vondst.

Zwerfkeien
    Paardenpaadje en zwerfkeien

6Uitzichtpunt Hertenkamp

Parkeer hier even je fiets en beklim het uitzichtpunt in de Hertenkamp. Geniet hier van de rust die de polder uitstraalt. Op de voorgrond loopt de nieuwe randsloot, die dient als waterafvoer vanuit de westkant van het eiland. Hier komt het water uit de waterzuivering langs. In Waalenburg wordt alleen schoon regenwater vastgehouden voor optimale natuur.

Uitzichtpunt Hertenkamp Waalenburg
    Uitzichtpunt Hertenkamp

7Uitzichtpunten Waalenburg

In 2019 is Waalenburg heringericht om de natuur in oude glorie te herstellen. Hierbij zijn een aantal uitzichtpunten aangelegd waar je als fietser een pauzemomentje in kunt lassen. Sluit je ogen en geniet hier van de vele vogelgeluiden om je heen.

Vervolg je rit dwars door de polder.

8Natte Blok Waalenburg

Het ‘Natte blok’ is al sinds 1935 in het beheer van Natuurmonumenten en het deel met het hoogste grondwaterpeil. Met de molentjes kan er ook water op het land worden gezet zodat er met vorst geschaatst kan worden. Hier barst het jaarrond van de vogels.

Sla linksaf de Burgerdijk op, Steek na ongeveer 1 km de Waalderweg over de Tienhoven in, sla na 300 meter links richting Oudeschild en volg het fietspad helemaal tot aan het volgende punt, vlakbij Ottersaat.

Molentje Waalenburg
    Natte Blok Waalenburg

9Snippen en Troelje

Aan je linkerhand zie je hier de Snippen en verderop rechts Troelje. Met een beetje geluk zie je hier de Kiekendief over het overjarige riet zoeven op zoek naar een lekker hapje.

Kiekendief
    Snippen en Troelje

10Dijkmanshuizen

Zet hier weer uw fiets even aan de kant en loop richting de vogelkijkhut die je verderop in het weiland ziet staan.

De rietvelden worden door Natuurmonumenten flink natgehouden met kleine weidemolentjes. In het riet vinden baardmannetjes en rietgors een ideale schuilplaats. Speur met je verrekijker het riet af. Welke vogels zie jij allemaal?

Stap weer op je fiets en ga links de dijk op richting Waddenzee.

Je zult zo merken dat er kapotte schelpen op het fietspad liggen. Meeuwen vissen met laag water kokkels en mosselen uit het wad. Met hun snavels krijgen zij de krachtige schelpen niet open, dus moeten ze creatief zijn om bij hun lekkere hapje te komen. Van grote hoogte laten zij de schelpen op het asfalt vallen. Door de enorme klap barsten de schelpen open en ligt de buit op straat. Smullen maar!

De Waddenzee is het grootste en ruigste aaneengesloten natuurgebied van Nederland. Duizenden soorten vogels, vissen, schelpdiertjes, krabbetjes en kreeftjes leven hier in een nauw samenhangend evenwicht met elkaar. Het Wad bij Texel is voor alle vogels die hier langs komen het laatste ‘tankstation’ voor ze naar het verre zuiden vliegen. Of hun belangrijkste rustplek op weg naar het hoge noorden. Niet voor niets heeft de Waddenzee de status van UNESCO werelderfgoed.

Wil je het Wad eens van heel dichtbij bekijken? Ga eens mee op expeditie met een van onze boswachters. Klik hier voor de actuele tijden en het boeken van tickets.

De weg vervolgt zich buitendijks, vlak langs het Wad, richting knooppunt 38 bij Oudeschild.

Rietvelden Dijkmanshuizen
    Dijkmanshuizen

11Oudeschild

Het vissersdorpje Oudeschild met haar eilandse charme is zeker het bezoeken waard. Loop even binnen bij Texelana in het kleine "winkelstraatje". Snuffel tussen de lekkere warme schapensloffen of koop een heerlijk wollen zadeldekje, zodat de rest van de route lekker zacht zit.

Aan de overkant van de straat is Kaapskil. In dit museum kom je alles te weten over leven met, bij en op de zee. Onderwatervondsten van duikers, de grootste maritieme maquette ter wereld, jutterij, scheepvaart, Texel in de VOC-tijd. Een ontdekkingstocht langs de maritieme geschiedenis van Texel.

Klaar met shoppen? Dan kun je weer terug de polder in. Volg knooppunt 39 en fiets via het smalle Skillepaadje fiets je weer de Hoge Berg op. Sla bij knooppunt 42 linksaf.

12Zandkuil

Aan de Doolhof ligt het bijzondere gebied de Zandkuil. Dit is een uniek stukje Texel. Dit insectenreservaat is alleen toegankelijk voor 40 soorten graafwespen en -bijen. In de zandwanden maken zij hun nesten en scharrelen hier in alle rust stuifmeel bij elkaar op de verschillende planten en struiken.

Vervolg je weg door het typisch Texels landschap. Echt Texels zijn de tuinwallen, drinkkolken en schapenboeten.

Tuinwallen; op sien Tessels 'tuunwoallen'. Deze karakteristieke landafscheidingen bestaan uit opeengestapelde graszoden en zorgden er vroeger voor dat het vee het land van de buurman niet kon bereiken. Deze tuinwallen zijn ook van grote voor bijzondere plantensoorten en veel insecten.

Schapenboeten; op sien Tessels Skéépeboeten. Wat opvalt aan de schapenboeten op Texel, is dat ze allemaal met de platte kant naar het (noord)oosten gebouwd zijn. De reden hiervoor is dat de wind op Texel voornamelijk uit het (zuid)westen komt. De toegangsdeur van de boet bevindt zich dus altijd in de luwte.

Sla aan het einde van de weg linksaf en ga de 1e rechts.

Schapenboet Texel
    Zandkuil

13Schapenbedrijf De Waddel

Schapenbedrijf De Waddel is gelegen in het oeroude Hoge-Berggebied op Texel. Zij werken hier met respect voor mens, dier en omgeving. De kudde bestaat uit 500 Texelse ooien. Ze melken een gedeelte van de schapen, maken kaas en verkopen buitengewoon goed vlees. Het bedrijf is niet opengesteld voor publiek, maar u bent van harte welkom om het vee te komen bekijken of een heerlijk kaasje te kopen. Kijk voor meer informatie en de openingstijden op de website van De Waddel.

Het is tijd om terug te keren naar Stayokay. Fiets rechtsaf de Waterweg in, links de Zuid Haffel op, rechts langs de Pontweg en de 1e weg (Elbawegje) in, einde links, 1e rechts en u zit in de verte de Stayokay alweer.

14Beentjes omhoog

Bestemming bereikt. Beentjes omhoog en neem wat te drinken in de gezellig bar of lounge.

Wij hopen dat u een leuke fietstocht heeft gehad.

logo

Ook zo genoten van deze route? Help de natuur. Ga naar nm.nl/nieuwlid.