Cookies op Natuurmonumenten.nl

Natuurmonumenten respecteert de privacy van jouw gegevens

Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en jouw browserervaring te verbeteren, om te integreren met sociale media en jou relevante advertenties te laten zien die op je interesses zijn afgestemd. Klik op "Ik wil een optimaal werkende website" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op de link om jouw voorkeuren voor cookies te wijzigen.Meer uitleg over cookies

Kies jouw cookie instelling

Kies eerst de cookies die je wilt toestaan
Wandelen

13.66 km

Waar

Nationaal Park Zuid-Kennemerland

Wandelen

Wandelroute Landgoed Duin en Kruidberg

Afwisselende wandeling door de duinen. Drink na afloop een kopje koffie in het landhuis.

Je wandelt over een prachtig landgoed met bos en duinen naar het strand en de zee. Vroeger woonden hier rijke kooplieden uit Amsterdam in hun buitenverblijven. Onderweg kom je herinneringen uit die tijd tegen, zoals de ijskelder en romantische bomenlanen. Na het wandelen kun je een kopje koffie drinken in het landhuis van Duin en Kruidberg. Landgoed Duin en Kruidberg maakt onderdeel uit van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Bij dit park horen ook de Kennemerduinen en landgoederen Midden-Herenduin, Koningshof en Kennemergaarde.

Vanaf parkeerplaats 'Duin en Kruidberg' van Natuurmonumenten tot aan de strandopgang is de route gemarkeerd met blauwe pijltjes.

Praktische informatie

Bereikbaarheid

• START

Startpunt

Station Santpoort-Noord: Toon op kaart

Aanrijdroute auto

Vanaf de A208 neem je afslag Santpoort. Je gaat richting Santpoort. Bij de rotonde rechtdoor, na 900 meter ligt het station aan je rechterhand. Hier start de wandelroute. Je loopt van de parkeerplaats bij station Santpoort-Noord richting stationsgebouw. Neem bij de fietsenstalling de voetgangerstunnel onder het spoor door. Loop langs manege ‘Kennemergaarde’ de brede, geasfalteerde beukenlaan op.

Aanrijdroute openbaar vervoer

Wanneer je met de trein uit de richting Amsterdam aankomt op station Santpoort-Noord wandel je via de tunnel onder het spoor door naar het andere perron (aankomst uit de richting Uitgeest). Je loopt het perron over en neemt het voetpad rechts.

Wanneer je met de trein uit de richting Haarlem-Amsterdam aankomt op station Santpoort-Noord wandel je via een van de tunneltjes onder het spoor door naar de westzijde van het station.

De route

Startpunt

1Kennemergaarde

Vanaf de oude beukenlaan zie je rechts het landhuis ‘Kennemergaarde’ liggen. De heer Cremer heeft dit huis voor zijn zoon laten bouwen in 1912. Als je aan het einde van de laan midden op het kruispunt gaat staan zie je dat er ooit acht lanen naar dit punt hebben gelopen. Dit was oorspronkelijk het Sterrebos. Later is een doorgaande weg over twee van de lanen in het Sterrebos aangelegd.Aan het eind van de laan steek je over en ga je linksaf het voetpad op langs de Duin- en Kruidbergerweg.

2Landhuis Duin en Kruidberg

Even later zie je aan de rechterkant het herenhuis Duin en Kruidberg liggen. De parktuin bij het huis is aangelegd in Engelse landschapsstijl met slingerende paden, mooie waterpartijen en verrassende vergezichten. Het huis herbergt nu onder andere een hotel en brasserie. Op de benedenverdieping van het huis kun je, mits niet in gebruik, vijf authentieke stijlkamers te bezichtigen.Ga op de Duin- en Kruidbergerweg tussen huisnummer 72 en 74 rechtsaf het smalle weggetje in. Je komt uit op de parkeerplaats van Natuurmonumenten. Loop over de parkeerplaats naar het begin van het fietspad, met aan weerszijden stenen zuilen. Neem daar het wandelpaadje naast het fietspad en volg de blauwe pijltjes tot de strandopgang.
    Landhuis Duin en Kruidberg

3Ingang van het landgoed

De ingang van het landgoed is gemarkeerd met twee stenen zuilen. De naam ‘Duin en Kruidberg’ staat erin gegraveerd. Volg het voetpad dat links naast het fietspad ligt. Oorspronkelijk waren er twee landgoederen: Duinenberg en Kruidberg. In 1895 voegde de nieuwe eigenaar Cremer de landgoederen samen en kreeg het landgoed de naam Duin en Kruidberg.Als je naar de brasserie in het landhuis van Duin en Kruidberg wilt ga je vóór de toegangszuilen rechtsaf het bospad in (ook aan het einde van de wandeling kom je hier langs).
    Ingang van het landgoed

4Wijngaardslak

Onderweg kom je veel grote, witte slakken tegen. Het zijn wijngaardslakken. In Nederland zijn ze zeldzaam en daarom een beschermde soort. ‘s Winters verdwijnen ze onder de grond en metselen ze hun huisje dicht om zich te beschermen. Dankzij een soort antivries overleeft de slak de kou. In maart komen ze weer tevoorschijn om zich vol te vreten met algjes en planten.
    Wijngaardslak

5Wandelen op het landgoed

Je wandelt door een kastanjelaantje, een overblijfsel uit de tijd dat dit nog een echt landgoed was. Waarschijnlijk is dit romantische laantje aangelegd door de eigenaar Cremer.
    Wandelen op het landgoed

6Nachtegaal

Luister goed! Dan hoor je tijdens deze wandeling misschien wel de melodieuze zang van de nachtegaal. Vooral in de maand mei laten ze van zich horen. Je zal hem niet snel zien, want de nachtegaal verstopt zich graag in het dichte struikgewas. Erg opvallend is hij ook niet; roodbruin met een lichte buik. Tip: Ga in mei eens mee met een nachtegalen excursie. Kijk voor meer informatie op www.natuurmonumenten.nl/npzk

7Langs de Zeeweg

Vanuit het bos kom je nu door duinen met lage bomen en struiken, zoals duindoorn, kardinaalsmuts, liguster, duinroos en vlier. Door de zoute, zanderige zeewind blijven ze klein. Lang niet alle planten kunnen leven onder deze barre omstandigheden. Je ziet hier dan ook typische duinplanten, zoals het duinviooltje. Zijn wortels groeien tot wel 1 meter onder de grond. Zo kan hij altijd aan water komen. Nog dichter bij de kust zijn de duinen alleen nog begroeid met mos, gras, duindoorn en lage kruiden zoals tijm. Helm, een van de bekendste grassoorten in de duinen, houdt met zijn uitgebreide wortelstelsel het stuivende zand vast.
    Langs de Zeeweg

8Grazers van klein tot groot

Lange tijd heeft het konijn een sleutelrol gespeeld in het beheer van de duinen. Ten tijde van de kruisridders en Noormannen, rond 1300, is deze grazer in het duin geïntroduceerd. De landgoedeigenaren hielden de konijnen graag op het landgoed om er op te jagen. Door verschillende ziektes (myxomatose en VHS) is het aantal konijnen in de afgelopen decennia drastisch afgenomen. Gelukkig gaat het nu weer veel beter met de konijnen. Ze spelen een belangrijke rol bij het open houden van de duinen. Toen er minder konijnen kwamen, begonnen de duinen te vergrassen. Natuurmonumenten zet daarom grote grazers zoals Shetlandpony's, konikpaarden en Schotse hooglanders in. Hou wel afstand als je deze dieren onderweg tegenkomt, aai en voer ze niet.
    Grazers van klein tot groot

9Cremermeer

Je kijkt uit over het Cremermeer. Dit meer is gegraven in opdracht van voormalig eigenaar van Duin en Kruidberg, de heer Cremer. Hij verkocht het zand en zette vis uit in het meer. In 2012 is het Cremermeer minder diep gemaakt met zand uit de duinen. We hopen dat er daardoor meer planten en dieren kunnen leven. Waterplanten en amfibieën voelen zich beter thuis in ondiep water.
    Cremermeer

10Strand en zee

Je komt nu uit bij de strandopgang Duin en Kruidberg. De blauwe route eindigt hier. Onze wandelroute gaat naar rechts, maar misschien wil je eerst even naar boven klimmen om de zee te zien. Als je omhoog klimt zie je aan je rechterhand een bunker uit de Tweede Wereldoorlog. In het National Park liggen veel bunkers van de Duitse verdedigingslinie ‘Atlantikwall’. Vleermuizen maken dankbaar gebruik van de bunkers in de duinen. In de winter vinden ze hier een rustige plek waar het niet te koud en ook niet te warm is. Het belangrijkste is dat het in de bunkers altijd vochtig is zodat de vleermuis niet uitdroogt.

11Vogelkijkhut bij het Duinmeer

Dit duinmeer is een geliefde plek voor eenden, meeuwen en andere watervogels. Ze komen hier om te eten, te broeden en uit te rusten. Met een beetje geluk zie je in het voorjaar en in de zomer de geoorde fuut. Veel tijd om hem te bekijken krijg je niet, want hij duikt zo weer onder water op zoek naar kleine visjes en waterinsecten. De geoorde fuut is helemaal zwart maar zijn ogen zijn opvallend rood met eromheen een krans van knalgele veren. Dit meer is geen natuurlijk meer maar halverwege de vorige eeuw ontstaan door zandafgraving.
    Vogelkijkhut bij het Duinmeer

12Zandhagedis

De zon is als een batterij-oplader voor de zandhagedis. Daarom liggen ze graag in de zon. Kijk eens op plekjes in de zon, uit de wind, op een lage tak van een struik of op een graspol. Dan zie er misschien wel één liggen. Het vrouwtje begraaft haar eitjes in een kuiltje in het zand. Door de warmte van de zon worden ze uitgebroed. Het mannetje wordt in het voorjaar prachtig groen van kleur. Tussen oktober en april houden hagedissen een winterslaap in een holletje onder de grond.Na ongeveer anderhalve kilometer na de vogelkijkhut sla je op de driesprong linksaf. Kort daarna ga je op de volgende driesprong rechtsaf (Witteweg). Volg het bordje 'Uitgang Duin en Kruidberg'. Na een kleine kilometer  rechtsaf de klinkerweg op en meteen links de weg verlaten. Je passeert twee huizen aan je linkerhand. Bij het bordje 'Uitgang Midden Herenduinen'  linksaf het smalle wandelpad in. Bij de driesprong rechtsaf het pad omhoog nemen. Je wandelt nu over de rand van een duin. Bij volgende driesprong  ga je linksaf naar beneden. Daar ga je vervolgens rechtsaf langs  de duinvoet.
    Zandhagedis

13Hofstede Kruidberg

Tussen de bomen door zie je in de weilanden een manege met een woonhuis waarvan het voorste gedeelte wit gepleisterd is. Dit huis is nog een deel van de oorspronkelijke hofstede van landgoed Kruidberg. Prins Willem III heeft het in 1682 gekocht. Een stukje verder passeer je het landhuis van Duin en Kruidberg.

14IJskelder

Deze ijskelder hoort bij het landhuis van Duin en Kruidberg. In de winter werden ijsblokken uit de vijvers gezaagd en in de ijskelder bewaard. ’s Zomers werd het ijs gebruikt om voedsel en dranken koel te houden. Tegenwoordig doet de ijskelder dienst als vleermuizenverblijf.  Even na de ijskelder kom je bij een viersprong. De route gaat hier rechtdoor richting de parkeerplaats van Duin en Kruidberg, waar je op de heenweg ook langskwam. Als je naar het landhuis van Duin en Kruidberg wilt sla je bij de viersprong linksaf. Steek het grasveld over en je komt in de parktuin van Landgoed Duin en Kruidberg. Via de hoofdingang kun je naar Brasserie DenK.Vanaf de parkeerplaats wandel je terug naar de openbare weg (Duin-en Kruidbergerweg). Sla daar linksaf en volg het voetpad. Bij driesprong eerst links aanhouden. Daarna weg oversteken en rechtsaf tussen twee zuilen door met het opschrift 'Kennemergaarde'. Volg de bomenlaan langs Kennemergaarde en de manege en je bent terug bij het beginpunt van de route, NS-station Santpoort-Noord.
    IJskelder
    Nationaal Park Zuid-Kennemerland

Wat wij hier doen

Stuivende duinen

In het Nationaal Park Zuid-Kennemerland zorgt Natuurmonumenten er samen met de andere beheerders voor dat de wind vrij spel houdt in het duin. Dat eeuwenoude spel is door luchtvervuiling verstoord. Snelgroeiende grassen krijgen hierdoor de overhand, ten koste van allerlei bijzondere duinplanten en dieren. Om weer openheid te scheppen helpen Schotse hooglanders, konikpaarden en shetlandpony’s mee. Met hun graaswerk en zware hoeven creëren ze openheid. Kom je een grote grazer tegen? Houd dan afstand, en voer of aai ze niet. In grote delen van het gebied hebben we vegetatie verwijderd. Zo kan het zand weer stuiven. In de zeereep zijn sleuven gegraven waar de wind vanaf het strand doorheen kan waaien, met prachtige nieuwe stuifduinen als resultaat. Stuivende duinen brengen leven in het duin. Het kalkrijke zand helpt duinbloemen, en daarmee insecten en vogels.

Help mee de duinen te beschermen