Jaarverslag 2019: Natuur voor mensen

Natuurmonumenten wil zoveel mogelijk mensen laten genieten van de natuur. In Nationaal Park Veluwezoom (Gld) werken we aan de verbetering van het stelsel van wegen en paden om kwetsbare gebieden en wilde dieren zoveel mogelijk te ontzien. Waar mogelijk worden aparte paden voor verschillende doelgroepen aangelegd. Door de paden slimmer neer te leggen, kunnen we de beheerkosten beperken. Ook wordt in het park het Wandelnetwerk Veluwe aangelegd. Als dat klaar is, kun je van knooppunt naar knooppunt lopen.

Natuur voor iedereen

Er is al veel gedaan: de nieuwe MTB-route is in november 2019 in gebruik genomen, de ruiter- en menpaden zijn opgeknapt en verbeterd, nieuwe trailrunroutes Zevenheuvelenroute Veluwezoom (7,5 en 15 km) zijn gemarkeerd. De paden op de Posbank zijn zodanig verlegd dat bezoekers de heide met z’n bijzondere planten en dieren, de uitgestrektheid en het reliëf veel beter kunnen ervaren. Deze werkzaamheden zijn mede mogelijk gemaakt door bijdragen van particulieren en de Koninklijke Wandelbond.

Daarnaast Natuurmonumenten werkt aan het project ‘Natuur voor iedereen’. Iedereen moet de kans hebben om van de natuur te genieten, vinden wij, óók de vier miljoen Nederlanders voor wie het door een beperking niet vanzelfsprekend is om de natuur in de gaan.

Samen met HandicapNL, Kenniscentrum Groen & Handicap, Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK) en de Speeltuinbende maken we de natuur rolstoelvriendelijk en toegankelijker voor mensen met een beperking. Dankzij een bijdrage van bijna 1,9 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij ontsloten we veertig natuurgebieden en tien OERRR speelnatuurplekken. Zo kan iedereen genieten van de natuur. De plekken zijn getest door ervaringsdeskundigen. Tijdens de Week van de Toegankelijkheid (7-11 oktober) zijn op meer dan twintig van deze plekken bijzondere evenementen georganiseerd.

In de tien OERRR speelnatuurplekken kunnen kinderen mét en zonder beperking samen spelen: hutten bouwen, met water spelen en avonturen beleven. Lekker buiten spelen is niet alleen leuk, het is ook nog eens heel gezond voor kinderen.

Op 16 oktober organiseerden we het symposium ‘Onbeperkt Genieten’ bij het bezoekerscentrum in Oisterwijk. Door ervaringen te delen en vooruit te blikken op de kansen die er nog liggen, hopen we collega-organisaties, de zorgsector en beleidsmakers te inspireren.

Dit was ook het eerste jaar dat het haveneiland van Marker Wadden toegankelijk was voor bezoekers. Ruim 20.000 mensen zijn een kijkje komen nemen en zijn het bewijs van grote en enthousiaste nieuwsgierigheid. Veel bezoekers stapten op de veerboten die Natuurmonumenten had geregeld en ruim 180 charterschepen kwamen met diverse gezelschappen de nieuwe haven binnen varen. Sommige weekenden lag de haven vol met kleine particuliere bootjes, bijna 2.000 boten zijn blijven overnachten.  Een warm welkom voor al deze bezoekers kunnen we bieden dankzij de inzet van meer dan 100 vrijwilligers die meehelpen als eilandwachter, gids, havenmeester en schipper. Natuurmonumenten nam in 2012 het initiatief tot de aanleg van Marker Wadden. We kregen een grote bijdrage uit het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij als startkapitaal. De bouw van de eerste vier eilanden van Marker Wadden werd vervolgens mogelijk dankzij publieke en private bijdragen van de ministeries van LNV en I&W, de provincies Flevoland en Noord-Holland, de gemeente Lelystad, Wereld Natuur Fonds, Vogelbescherming, Sportvisserij Nederland, Arcadis, Boskalis, RHDHV, Adessium Foundation en ING Bank. Dankzij een extra bijdrage van de Nationale Postcode Loterij is in 2018 ook het vijfde eiland gerealiseerd.

Groeiende achterban

Natuurmonumenten geeft stem aan de natuur in Nederland – en steeds meer mensen zien en waarderen dat. Onze achterban is in 2019 dan ook gegroeid naar 730.183 personen die ons financieel steunen (in 2018 werd Natuurmonumenten gesteund door 713.184 Nederlanders). Een prachtig groeicijfer! Zeker onder mensen die actief of sportief genieten van de natuur (wandelaars, fietsers) groeit Natuurmonumenten. Ook het aantal deelnemers aan ons OERRR-kinderprogramma blijft overigens doorstijgen.

Dat Natuurmonumenten midden in de samenleving staat blijkt ook uit andere cijfers. Zo groeide het aantal unieke bezoekers per maand van onze website van 363.272 naar 480.762, dat is een stijging van 32%. Ook het aantal volgers via Social Media blijft groeien, waarbij vooral Instagram en LinkedIn forse groeicijfers laten zien: meer dan 40%. En ons webcare team heeft in 2019 zo’n 284.451 berichten verwerkt!

Onbeperkt genieten in de natuur