Wandelen

Wandelroute Geleenbeekdal, van station naar station

Wandelroute van station Geleen Oost naar station Nuth, met onderweg de herboren natuur van het Geleenbeekdal en prachtige hellingbossen.

Bezoekersinformatie

Bereikbaarheid

De route

Startpunt

1Station Geleen-Oost

Bereikbaar met de stoptrein vanuit Sittard of Heerlen.

Loop vanaf de Stationsstraat in zuidelijke richting, sla linksaf (Oranjelaan) en direct weer linksaf (Danikerstraat, verderop Daniken) en sla na het bruggetje rechtsaf, naar het wandelpad langs de beek.

2Snelstromende beek

Hier loop je vlak langs de snelstromende Geleenbeek, met hier en daar stenen die oorspronkelijk uit de Ardennen komen. Langs de oevers groeien veel waterminnende planten zoals de dotterbloem.

Neem bij de brug (Ten Eysden) het voetpad omhoog.

Geleenbeek
Snelstromende beek

3Danikerbos

Hier loop je via een uitgesleten paadje omhoog naar het Danikerbos. Van het beekdal naar het bos op het plateau overbrug je een hoogteverschil van bijna 50 meter. Boven aan de bosrand met beuken en eiken wacht een fraai uitzicht.

Neem bovenaan de bosrand het voetpad naar rechts.

Het pad omhoog naar het Danikerbos
Danikerbos

4Pruimenbloesem

Op deze hellingen zijn nieuwe hoogstampruimbomen geplant. Ze behoren tot een oud streekras, de befaamde Sjweikeser Rèngelaot. In het voorjaar staan ze van alle fruitbomen als eerste in bloei en zorgen ze voor een schitterende witte bloesemdeken.

Vervolg het slingerende pad naar beneden, buig halverwege naar links richting De Vloedsgraaf. Sla op De Vloedsgraaf linksaf en iets verderop rechtsaf het wandelpad op. Verderop passeer je begraafplaats Sweikhuizen en kom je op de Kerkhofweg. Sla aan het eind daarvan rechtsaf (Bergstraat). Sla iets verderop linksaf het onverharde pad in (Pepelbergervoetpad).

Pruimenbloesem

5Maretak

Overal langs de route te zien: de maretak of mistletoe, een dwergheester die als halfparasiet vooral in populieren en fruitbomen groeit. De bessen zijn geliefd bij lijsterachtigen. Pitten die de vogels uitpoepen ontkiemen op de boomtakken van hun gastheer.

Neem iets verderop bij de boom met het kruis het voetpad aan je rechterhand dat iets naar beneden loopt. Volg dit pad dat beneden langs de bosrand loopt en dat evenwijdig aan de beek door het bos gaat.

Maretak in appelboom
Maretak

6Broekbos

De beek beneden heeft hier nieuwe meanders en moerassige laagtes gekregen. Hier zie je rechts ook broekbos, vochtig loofbos waar veel zangvogels broeden. In de lente zie je hier veel voorjaarsbloeiers zoals speenkruid en slanke sleutelbloem.

Vervolg het pad. Ga bij de eerstvolgende splitsing langs een oud ijzeren hek rechtdoor omhoog langs beuken met openliggende wortels.

Broekbos langs de Geleenbeek.
Broekbos

7Stammenderbos

Een kuitenbijter, dit fraaie hellingbos met beuken. Door de afwatering zijn veel paden uitgesleten en grote boomwortels bloot komen te liggen.

Verderop passeer je het voormalige Retraitehuis Schinnen. Loop rechtdoor langs een restant van een hek en sla bij routebordje 09 linksaf, de tweede omhoog het bos in. Sla bijna bovenaan rechtsaf het bospad in, evenwijdig aan de bosrand. Verderop kom je aan de bosrand en loop je tot de verharde weg. Sla daar rechtsaf, dan de eerste weg links. Je passeert de hoeve Stammenhof. Neem de eerste weg rechtsaf, bij een linde met kruis.

Stammenderbos

8Holle weg

Onderweg loop je regelmatig door grubben, holle wegen die door afwatering zijn uitgesleten. Langs deze zie je halverwege drie dikken bomen naast elkaar: een zomereik, zoete kers en ruwe berk. In juni kun je hier met enig geluk het vliegend hert zien, het grootste insect van Nederland.

Loop naar beneden tot kasteel Terborgh.

Eik, kers en berk langs de holle weg.
Holle weg

9Kasteel Terborgh

Een van de oudste burchtterreinen van Limburg. Het huidige kasteel dateert uit de 17de eeuw, maar erachter ligt nog een omgrachte motteheuvel waar in de vroege middeleeuwen al een kasteeltoren stond. Het  huidige kasteel is net als de naastgelegen watermolen in vakwerkstijl een rijksmonument. De kasteelboerderij biedt onderdak aan een sfeervolle gasterij.

Volg het voetpad langs de weg in zuidelijke richting. Verderop loop je vlak langs de beek. Steek de Veeweg over en volg het pad langs de beek.

De oude watermolen bij kasteel Terborgh
Kasteel Terborgh

10Geleenbeek

Hier loop je weer langs de Geleenbeek die door Schinnen heen slingert, met her en der nieuwe meanders en natte oeverlanden waar waterplanten zich thuis voelen. Op de foto gevlekte dovenetel met daaronder het paarse hondsdraf.

Loop langs de westelijke oever verder (Zwarte Pad). Sla op de Stationsstraat linksaf en na de brug rechtsaf (Mulderpad). Neem het eerste zijpad linksaf naar de Mulderplas.

Gevlekte dovenetel langs de Geleenbeek.
Geleenbeek

11Mulderplas

Voormalig stortgebied voor kolenslib. Na grondige sanering is de plas in 1989 als visvijver heropend. Rondom liggen vogelrijke bosjes en moerassige laagtes waar kikkers, padden en salamanders zich voortplanten.

Loop om de plas heen, houd deze aan je rechterzijde en vervolg je weg door Thull. Ga bij een donkerrood geverfd huis linksaf het graspad in omhoog.

Mulderplas

12Uitzicht

In het buurtschap Thull, met bierbrouwerij Alfa, riante villa’s en monumentale boerenhoeves, gaat de route verder via een graspad aan de linkerkant bij een donkerrood huis. Boven heb je een mooi uitzicht op het omringende heuvelland en het dorp Vaesrade.

Blijf omhoog lopen. Loop aan de andere kant van deze heuvel weer naar beneden richting Thull. Vervolg je weg Thull uit en sla op de grote weg rechtsaf. Loop de N300 onder, houd rechts aan na het gekleurde tunneltje en sla na het spoor linksaf richting station.

PS Door werkzaamheden kan het laatste stukje richting station tijdelijk ontoegankelijk zijn voor voetgangers.

Zicht op Vaesrade.
Uitzicht

13Eindpunt

Je bent aangekomen bij het eindpunt, station Nuth. Hier vertrekt de stoptrein naar Sittard of Heerlen/Kerkrade.

logo

Ook zo genoten van deze route? Help de natuur. Ga naar nm.nl/nieuwlid.