Cookies op Natuurmonumenten.nl

Natuurmonumenten respecteert de privacy van jouw gegevens

Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en jouw browserervaring te verbeteren, om te integreren met sociale media en jou relevante advertenties te laten zien die op je interesses zijn afgestemd. Klik op "Ik wil een optimaal werkende website" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op de link om jouw voorkeuren voor cookies te wijzigen.Meer uitleg over cookies

Kies jouw cookie instelling

Kies eerst de cookies die je wilt toestaan
Wandelen

14 km

Waar

Bezoekerscentrum Gooi en Vechtstreek

Wandelen

Bomenroute 's-Gravelandse Buitenplaatsen

Een schitterende tulpenboom, een zevenarmige linde of een sprookjesachtige plataan; de ’s-Gravelandse Buitenplaatsen staan vol met bijzondere bomen. Ontdek ze tijdens deze speciale bomenroute die boswachter Johan van Galen Last heeft uitgestippeld.

Bomenroute langs bijzondere bomen door eeuwenoude landgoederen en buitenplaatsen.

Wandel vanaf het startpunt terug naar de weg (Noordereinde). Sla voor de sloot rechtsaf en volg het wandelpad.

Praktische informatie

Bereikbaarheid

• START

Startpunt

Parkeerplaats Gooi & Vechtstreek: Toon op kaart

De route

1Eeuwenoude eik

Imposante eik bij de houten schuur van Boekesteyn. De boom is omstreeks 1725 geplant als onderdeel van een dubbele eikenlaan, destijds nog in een strakke, formele tuinstijl. In het verlengde zie je nog zo’n knaap uit dit tijdperk.Loop verder langs het landhuis Boekesteyn.
Eeuwenoude eik

2Rode reuzen

Forse beuken in de voortuin van Boekesteyn met fraaie stamvoeten, geplant rond 1827. Rode beuken raakten destijds in de mode. Slechts 1 op de 100 beuken heeft van nature rood blad, waaronder deze. Het zijn geen geënte bomen, maar echte zaailingen.Vervolg het pad langs het water. Steek het bruggetje over naar Schaep en Burgh. Wandel naar het landhuis  en neem het pad naast de rechtergevel. Je passeert het Capitool. Neem het pad rechts.
Rode reuzen

3Vitale opvolger voor gekapte voorganger

In maart 2015 geplante beuk, als opvolger van zijn voorganger die hier rond 1820 was geplant en een omtrek van 5 meter bereikte. Kap werd noodzakelijk nadat honing- en reuzenzwam hun gastheer hadden aangetast.Vervolg het pad tot je op de hoofdlaan bent. Ga daar rechtsaf. 1e pad links langs een weiland en dan rechts het water over. Loop verder langs het water en later langs  een tweede weide.
Vitale opvolger voor gekapte voorganger

4Boomweide met oude knoesten

Boomweide met knoestige reuzen die hun einde naderen. Een linde is al gevallen en oude beuken bezwijken bijna onder hun eigen gewicht. Een schuine zomereik hield lang stand, totdat schimmels en storm deze reus in de zomer van 2015 velde. Het dode hout biedt aan allerlei paddenstoelen, planten en dieren weer levensruimte. Groepsgewijs zijn nieuwe bomen geplant die het stokje te zijner tijd overnemen.Volg vanaf hier tot punt 5 de gele routepijlen. De route volgt de slingerende paden door het landgoed Bantam.
Boomweide met oude knoesten

5Oosterse plataan

Prachtige Oosterse plataan, een weinig voorkomende variëteit die rond 1880 is geplant. Dit type blijft wat kleiner dan een gewone plataan. Hij heeft door zijn gevorderde leeftijd enorm doorhangende takken, waardoor een brede kroon is ontstaan.De boom is zo'n 28 meter hoog.en heeft een stamomtrek van ruim 3,5 meter.Volg het pad tot het eerste pad rechts (precies bij een geel paaltje). Je verlaat nu de gele route.
Oosterse plataan

6Dikste grove den van Nederland

Aan de overkant van het water staat de dikste grove den van Nederland; de zware onderstam heeft een omtrek van 3,5 meter. Het is ook de oudste van Noord-Holland; rond 1860 geplant. De den is bijzonder wijdvertakt. Hij stond lange tijd verstopt, maar is nu weer goed zichtbaar gemaakt.Het pad komt uit op de hoofdlaan van Bantam, hier rechtsaf en 1 km rechtdoor lopen. Dit is de Oude Meentweg. Vanaf het begin van de asfaltweg is het nog 300 meter naar punt 7.
Dikste grove den van Nederland

7Wilhelminaboom

Achter dit metalen sierhek staat een Hollandse linde. De loofboom is in 1898 als Wilhelminaboom geplant, het jaar waarin Wilhelmina als koningin werd ingehuldigd. De boom vormt het middelpunt van deze oude prentbriefkaart uit circa 1910 (herkomst indegloriosa.nl, pbgr-230)Loop rechtdoor  richting Hilverbeek. Volg vanaf hier de gele routepijltjes.
Wilhelminaboom

8Ontzagwekkende eik op landgoed Hilverbeek

In het weiland links springt hij er meteen uit; wat een geweldige boom! Deze welgevormde zomereik is omstreeks 1731 geplant door de toenmalige eigenaar van Hilverbeek, Hendrik Bicker. De boom is uitgegroeid tot een natuurgebiedje op zich.
Ontzagwekkende eik op landgoed Hilverbeek

9Zevenarmige linde

Zevenarmige linde bij boerderij Stofbergen, een levensechte sprookjesboom die vermoedelijk rond 1700 is geplant. De boom werd al in 1783 in een lofdicht beschreven en prijkt op een fraai schilderij van Jan van Ravenswaaij. Genoot ook bekendheid als de Zeven Provinciënboom.
Zevenarmige linde

10Pauzeren met uitzicht

Nieuwe pauzeplek met twee riante banken. Fraai zicht op landhuis Hilverbeek dat rond 1725 is gebouwd.
Pauzeren met uitzicht

11Imponerende moerascipres

Langs de waterkant op de buitenplaats Jagtlust staat deze forse moerascipres uit circa 1880. Een van oorsprong Amerikaanse naaldverliezende boom. Bijzonder zijn de luchtwortels die als kabouters rond de stam lijken te dansen.
Imponerende moerascipres

12Magnifieke tulpenboom

Schitterende tulpenboom met geweldig herfstkleed, rond 1880 geplant door Jan Pieter Six, destijds eigenaar van Jagtlust. De boom heeft een enorme karakteristieke bult door wondweefsel. Het einde nadert helaas; er loopt een flinke scheur over de stam, ontstaan door blikseminslag.Volg de gele routepijltjes tot aan het toegangshek van Gooilust. Wandel rechtdoor over de hoofdlaan. Na het rondeel ga je het 1e bospad rechts en dan het 1e pad links. Je komt bij de vijver van het sterrenbos. Ga linksom de vijver en neem het 2e pad linksaf (na het bankje). Aan het einde de hoofdlaan oversteken en het pad over het gazon nemen.
Magnifieke tulpenboom

13Reusachtige eik

Reusachtige eik op Gooilust, ouder dan het landhuis. De eik is mogelijk al in 1657 geplant als onderdeel van een oude laan. De boom is enkele jaren geleden gesnoeid met hulp van een vijftig meter hoge hoogwerker.Vervolg het pad over het gazon.
Reusachtige eik

14Zakdoekjesboom

Op het gazon staat een zakdoekjesboom uit 1960, als opvolger van 19de eeuwse soortgenoten.In bloei lijkt het net alsof de boom vol hangt met witte zakdoekjes. Hij wordt omringd door andere exotische bomen zoals een apenboom, parasolden en levensboom.Neem bij de rand van het gazon het smalle pad aan je rechterhand, met aan weerszijden rododendrons. Ga bij het asfaltweggetje rechtsaf (of linksaf voor een bezoek aan de Siertuin) en daarna nogmaals rechtsaf het grindpad op. Wandel langs het landhuis. Steek het asfaltweggetje over en neem het bospad langs het water, volg de bocht naar rechts. Aan het einde van het pad (voor het weiland) ga je rechtaf en direct het 1e pad weer links. Einde rechtsaf en daarna bij het rondeel linksaf. Neem het 1e pad linksaf (hoofdlaan) en ga na het witte toegangshek linksaf. Volg nu verder de gele routepijltjes.
Zakdoekjesboom

15Gigantische tamme kastanje

Lnks in de tuin van landgoed Spanderswoud springt een knots van een tamme kastanje in het oog.Vermoedelijk is dit exemplaar rond 1811 geplant toen de tuin een landschappelijk karakter kreeg.
Gigantische tamme kastanje

16Eindpunt van de route

Je nadert het eindpunt van de route bij het Bezoekerscentrum Gooi En Vechtstreek.
Eindpunt van de route
Bezoekerscentrum Gooi en Vechtstreek

Wat wij hier doen

We helpen je graag

In het bezoekerscentrum staan we voor je klaar om al je vragen te beantwoorden over je bezoek aan de natuur. Of je nu wil wandelen, fietsen, varen, mountainbiken of paardrijden, we helpen je graag op weg. Dat doen we samen met tientallen vrijwilligers. Zij verzorgen ook excursies en andere activiteiten, voor jong en oud. Voor groepen, scholieren en kinderfeestjes zijn er speciale mogelijkheden. We verwelkomen je graag om je in de natuur iets geweldigs te laten beleven! Natuur waar je van kunt genieten en die we zorgvuldig beschermen.

Help mee de natuur te beschermen